Skip to main content

AP helpt Technopolis op weg naar klimaatneutraal gebouw

Stefanie en Frank

Technopolis wil in 2030 klimaatneutraal zijn, geen gemakkelijke opdracht voor een gebouw van 15.000 vierkante meter. Een uitgebreid vooronderzoek om dit te kunnen realiseren is dan ook cruciaal. Hiervoor klopte Technopolis aan bij verschillende hogescholen, alsook bij AP Hogeschool. Er ontstond een meerjarige samenwerking, waarbij studenten Energiemanagement van AP Hogeschool jaarlijks een deel van het vooronderzoek op hen nemen. Een goed voorbeeld van hoe de hogeschool zich inzet om het werkveld te versterken, zoals bijvoorbeeld via deze studentensamenwerking. Facility Manager bij Technopolis Stefanie Vanlerberghe en lector Energiemanagement Frank Verelst delen hun ervaringen.

Stefanie is optimistisch: “Ik moet zeggen, ik heb daar absoluut geen spijt van. Er is al heel veel goeds uit gekomen, nu zijn we eigenlijk volledig bezig met het vooronderzoek, van hoe moeten we het gebouw nu gaan aanpassen en met welke installaties kunnen we dan duurzaam verder gaan en dat is dus eigenlijk wat de studenten voor ons aan het doen zijn op dit moment.” Zij nam in 2019 contact op met verscheidende hogescholen met de vraag om samen te werken rond dit project.

Een vraag waar AP maar al te graag op in ging, vertelt Frank: “Onze laatstejaars moeten een aantal real-life projecten proberen uitvoeren, en dan zijn we blij dat er mensen naar ons komen met de vraag ‘we hebben een probleem, kunnen jullie eens meekijken?’. Zodanig dat onze studenten echte onderwerpen tegenkomen en dat we niet alleen maar labo-opstellingen nemen of cases zelf verzinnen. Nu kunnen we iets concreet vastnemen dat echt moet veranderen.”

Sinds 2020 gaan er per semester enkele studenten van de hogeschool naar Technopolis om zich over een specifiek vraagstuk te buigen. Zo bleek vrij snel dat Technopolis 40% te veel aan energie verbruikt, en dat met enkele quick wins dit kon verholpen worden. De medewerkers schoten meteen in actie, zodat ze in plaats van één algemene meter nu per ruimte en installatie het verbruik kunnen monitoren en hierop kunnen inspelen. Zo kunnen ze nu opsporen of een installatie verdacht veel elektriciteit verbruikt op bijvoorbeeld vreemde tijdstippen en hierop kunnen reageren.

Verder wees het onderzoek van de studenten uit dat er nog te veel warmteverlies is, en het gebouw dus beter geïsoleerd moet worden. Volgend item op de agenda is de vraag of er nieuwe installaties dienen aangekocht worden, of het verbruik van de huidige installaties significant naar beneden kan. Daarnaast staat ook de energieproductie op de planning om te bestuderen. In oktober is Technopolis al van plan een actieplan in te dienen bij hun Raad van Bestuur om de beweging naar meer energie-efficiëntie in te zetten.

Beide Technopolis en AP Hogeschool kijken tevreden naar de lopende samenwerking. Voor AP is het verrijkend dat de studenten aan de slag kunnen gaan in real-life setting met real-life uitdagingen, voor Technopolis is het een leerrijke ervaring met de energiemanagers van de toekomst te kunnen samenwerken. “Studenten staan dichter bij innovatie dan wij als oudere mensen of bestaande bedrijven”, meldt Stefanie. Frank vult aan: “De studenten hadden het nadeel dat ze geen ervaring meebrengen, dat het voor hen allemaal nieuw is en de eerste keer, maar dat maakt wel dat ze met een heel open blik er naartoe kunnen kijken, dat ze geen belemmeringen kennen eigenlijk. Ze gaan heel breed kijken en aftasten wat er mogelijk is.”

Zo’n samenwerking vraagt tijdsinvestering van beide kanten. Lector Frank Verelst koppelt wekelijks terug met de studenten over hun bevindingen en coacht hen in hun beslissingen, al laat hij het inhoudelijke werk over aan de studenten. Stefanie begeleidt de studenten bij Technopolis, geeft hun opdrachten, de nodige informatie en koppelt hun bevindingen terug naar de rest van de organisatie.

Waarom wou Technopolis net samenwerken met een hogeschool? “De universiteiten waren iets te hoog gegrepen, te academisch, voor hetgeen dat we uiteindelijk wouden gaan doen” verklaart Stefanie. Ook bij een bedrijf ten rade gaan was niet voor handen, want “zij zullen in eerste instantie hun vooronderzoek leiden naar hun eigen product, en dus geen onafhankelijk vooronderzoek doen.” De hogeschool was dus de ideale partner om een neutrale, leerrijke en praktijkgeoriënteerde samenwerking mee op te zetten.

Zit jouw organisatie ook met een energievraagstuk? Aarzel niet om contact op te nemen via dienstverlening@ap.be

Gerelateerde artikels