Op basis van een twintigtal "vuistregels" voor functioneel, doelgroepgericht Frans-in-het- Frans (derde graad lager onderwijs) leer je, zonder al te hoge drempels te moeten nemen, vrijwel onmiddellijk:
- Frans in het Frans te onderwijzen, met prioritaire aandacht voor de mondelinge communicatie, zoals de eindtermen voorschrijven
- lerenden tot spreken te brengen door op een drempelverlagende manier vragen te stellen, instructies te geven, onderwijsleergesprekken te voeren
- strategisch te corrigeren, met het oog op hoger leerrendement en het bevorderen van zelfredzaamheid bij de beginnende vreemdetaalsprekers
- gevarieerde werkvormen en groeperingvormen in te zetten met het oog op het creëren van optimale spreekkansen
- doelen en lesopbouw af te stemmen op de actuele beginsituatie en reële noden van elke lerende
- doelen en lesopbouw af te stemmen op leerplandoelen en eindtermen
- kritisch om te gaan met de bestaande methoden (de workshops bieden een "gebruiksaanwijzing", ze zijn geen nieuwe, zoveelste methode)
-
Deze workshops worden gegeven aan leraars uit dezelfde scholengemeenschap in het tweede semester van schooljaar 2023-2024. Je volgt met de hele groep drie sessies van 3 uur. Maximaal 25 deelnemers per traject.
Voor meer informatie kan je mailen naar expertisecentrumOT@ap.be