Het project Sustainable Minds wil bijdragen aan de integratie van duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in de onderwijsprogramma's van AP Hogeschool. Tussen 2024 en 2026 zullen daartoe drie initiatieven worden uitgerold.
- Het eerste initiatief bestaat uit de ontwikkeling van een digitaal leerpad waarin basisconcepten en basiskaders omtrent duurzaamheid aan bod komen. Dit leerpad biedt studenten een gestructureerde online leerervaring met diverse leermaterialen, zoals kennisclips, tekstmateriaal en presentaties, waar studenten op zelfstandige wijze mee aan de slag kunnen. Het doel van dit leerpad is niet alleen de ‘algemene duurzaamheidsgeletterdheid’ van studenten te verhogen, maar ook om hen te sensibiliseren en enthousiasmeren rond de duurzaamheidsproblematiek. Het leerpad is toegankelijk voor alle bachelor- en graduaatstudenten van AP Hogeschool.
- Daarnaast ontwikkelen de projectmedewerkers vakspecifiek lesmateriaal omtrent duurzaamheid voor de bacheloropleidingen Communicatie en Grafische en Digitale Media. In deze proeftuinen ligt de focus op de specifieke duurzaamheidsuitdagingen die spelen binnen het vakgebied van de grafisch designer en de communicatieprofessional. Thema's zoals circulaire economie, duurzaamheidsstrategieën in marketing en communicatie en duurzaamheidsrapportering komen onder meer aan bod. Om studenten actief te betrekken en aan te zetten tot kritische reflectie, worden hoorcolleges gecombineerd met een breed scala aan werkvormen, zoals groeps-discussies, creatieve opdrachten en reflectietaken.
- Tot slot omvat dit project ook de ontwikkeling en organisatie van een interdisciplinaire hackaton waarbij studenten uit verschillende opleidingen in multidisciplinaire teams samenwerken aan een concrete duurzaamheidsuitdaging. De hackathon daagt studenten uit om hun kennis en vaardigheden toe te passen in een praktisch, probleemoplossend kader, waarbij ze leren samenwerken met peers uit verschillende disciplines.