Skip to main content

Mentorendag Ergotherapie 2024

Mentor

Op onze jaarlijkse stagementorendag blikken we terug naar afgelopen academiejaar en nemen we jou mee in het nieuwe curriculum dat dit academiejaar start. We belichten het nieuwe stage evaluatieformulier voor stage 1. In het tweede deel van de voormiddag kan je 2 workshops volgen die jou aanspreken! We sluiten af met een fijn netwerkmoment.

DOELGROEP

Ergotherapeuten en andere zorgverleners die studenten begeleiden van de opleiding Ergotherapie van de AP Hogeschool.

PROGRAMMA
  • 8u00 tot 8u30: Ontvangst 
  • 8u30 tot 10u: Plenaire sessies
    • Introductie (Joke Raats): Het opleidingshoofd Joke Raats blikt graag met jullie terug naar academiejaar 23-24 en staat stil bij de uitdagingen van het nieuwe jaar.
    • Nieuw curriculum (Joke Raats): Het nieuwe curriculum zal vanaf heden van start gaan in 1BAE. Welke wijzigingen brengt dit met zich mee? Joke Raats overloopt de inhoud van de nieuwe vakken. Maar de hervormingen zijn zeker niet af. Denken jullie in de workshops hierover mee?
    • Nieuw evaluatiedocument Stage 1 (Ingrid Sanders): Stage wordt in een nieuw jasje gestoken, daarom bekeken we kritisch ook de huidige werking en de evaluatie. Ingrid Sanders, de stagecoördinator overloopt het nieuwe evaluatieformulier graag met jullie.
  • 10u15 tot 11u15: Workshop 1
  • 11u30 tot 12u30: Workshop 2
  • 12u30 tot 13u30: Netwerkmoment met broodjeslunch

Tijdens deze dag kunnen jullie 2 workshops volgen. Wij stellen hieronder graag de mogelijke workshops voor.  Nadat jullie via deze website inschrijven voor Mentorendag, krijgen jullie een bevestigingsmail. In deze mail staat een weblink waar jullie de keuze voor een bepaalde workshop kunnen doorgeven. Gelieve deze keuze ten laatste op 12 september. 

  • Eindwerken (Rianne Janssens en Kuni Vergauwen):  Studenten coachen en begeleiden tijdens eindwerk: Wat doe je (niet)? We nemen je mee doorheen het traject en wisselen graag tips & tricks uit. Daarnaast staan we even stil bij de wetenschappelijke onderbouwing van de beroepspraktijk: Wat kunnen we verwachten van studenten en welke faciliteiten biedt de hogeschool aan? Welke assessments kan je ontlenen? Op deze en andere vragen bieden we graag een antwoord. Ook Artificial intelligence is deze dagen niet meer weg te denken. Welke tools zijn er en hoe kunnen we deze gebruiken in de dagelijkse begeleiding van de studenten? evaluatieformulier doorlopen we de competenties en opdrachten. Hoe kan je als mentor hierin meegroeien?
  • Nieuwe stageplaatsen (Ingrid Sanders): Studenten coachen en begeleiden tijdens stage: Wat zijn de wederzijdse verwachtingen? Aan de hand van het doorgroei- evaluatieformulier doorlopen we de competenties en opdrachten. Hoe kan je als mentor hierin meegroeien? Deze workshop is specifiek voor stageplaatsen of stagementoren die voor het eerst studenten ontvangen op stage. Ook Artificial intelligence is deze dagen niet meer weg te denken. Welke tools zijn er en hoe kunnen we deze gebruiken in de dagelijkse begeleiding van de studenten? 
  • Hoe zelfregulerend gedrag ondersteunen (Lies Pycke): Met zelfsturing bedoelt men het vermogen om jezelf te leiden bij onder meer het plannen, organiseren, leiden en het beoordelen van jouw gedrag. Hoe kunnen we studenten motiveren om sneller aan de slag te gaan met opdrachten of werkpunten? We delen graag enkele tips en tricks met jou.
  • Workshop (Sarah Proost):  We nodigen jullie van harte uit om deel te nemen aan een belangrijke focusgroep over de ondersteuningsnoden van huidige hogeschoolstudenten binnen de diverse gezondheidszorg opleidingen (ergotherapie-verpleegkunde-vroedkunde) op het gebied van mentaal welzijn Verder zijn wij ook heel benieuwd naar welke noden en struikelblokken jullie ervaren als mentor, een belangrijke spilfiguur in het leerproces van deze jongeren. Jullie inzichten en ervaringen zijn van onschatbare waarde om te begrijpen hoe we de mentale gezondheid van studenten beter kunnen ondersteunen op de werkvloer en jullie op het einde van het project concrete handvaten aan te kunnen bieden. 

Nadat jullie via deze website inschrijven voor Mentorendag, krijgen jullie een bevestigingsmail. In deze mail staat een weblink waar jullie de keuze voor een bepaalde workshop kunnen doorgeven. Gelieve deze keuze ten laatste op 5 september 2023 door te geven.

SPREKERS
  • Joke Raats
  • Ingrid Sanders
  • Sarah Proost
  • Kuni Vergauwen
  • Rianne Jansens
  • Lies Pycke
KOSTPRIJS

Dit is een gratis evenement.

Aansluitend aan dit event zijn er in de namiddag nog 4 andere bijscholingen: 
-    Het recht van een kind om gehoord te worden in de ergotherapeutische dienstverlening
-    Vroegtijdige zorgplanning; ook de laatste reis wil je samen bespreken!
-    Bounce back: praktische tips en tricks om veerkracht bij studenten en jezelf te verhogen
-    Tips en tricks rond het optimaal functioneren met (knie)-enkel-voet ortheses in het dagelijks leven.

Kijk snel op https://www.ap.be/banap voor meer informatie en schrijf je, indien gewenst, ook in voor deze bijscholingen! 
 

INSCHRIJVING

Inschrijven voor de mentorendag (8.30-13.30u) kan via onderstaand inschrijvingsformulier met de code 2411. Je kan inschrijven tot uiterlijk 19 september 2024. Na afloop ontvang je een deelnamecertificaat. 

BEREIKBAARHEID

Kom met de fiets of het openbaar vervoer naar onze campus. Kijk zeker op Slim naar Antwerpen om jouw route te plannen. Kom je toch met de auto, dan kan je (betalend) parkeren in de parking van ZNA Cadix of de omliggende straten. 

Inschrijvingsformulier

Persoonlijke gegevens
Wanneer je Vlaams Opleidingsverlof aanvraagt, hebben wij jouw Rijksregister- of INSZ-nummer nodig.
Identificatiegegevens werk
Facturatiegegevens
Voor een inschrijvingsbedrag kleiner dan €100,00, wordt er uitsluitend op aanvraag een factuur aangemaakt.
Voor wie is de factuur bestemd?
Overig