Dinsdag 1 oktober 2024 of dinsdag 10 juni 2025, Digitaal, van 13u30 tot 16u00
Zelfgestuurd leren is belangrijk voor studiesucces. We kunnen van leerlingen en studenten echter niet verwachten dat ze dit zelfstandig leren. Ze kunnen zichzelf moeilijk inschatten en het ontbreekt hen aan taal om over leren of motivatie te praten. Ze willen hun leerstrategieën wel verder ontwikkelen, maar weten niet hoe ze dat kunnen aanpakken.
Het Leerstrategieën- en studiemotivatie-instrument (kort: Lemo) kan hen daarbij helpen. Via een zelfrapportagevragenlijst brengen ze hun studiemotivatie en hun bekwaamheidsgevoel in kaart en reflecteren ze over welke leerstrategieën ze inzetten. Via een individueel feedbackrapport krijgen ze zicht op hun leersterkten en werkpunten en ontvangen ze suggesties over hoe ze hun leerstrategieën en motivationele drijfveren verder kunnen verbeteren. Aan leerkrachten, lectoren en begeleiders biedt Lemo via een groepsfeedbackrapport een overzicht van het leerstrategiegebruik en de studiemotivatie bij een (klas)groep. Zo kunnen zij hun leerlingen monitoren en strategisch beslissen op welke strategieën ze in de klas willen inzetten.
Het Lemo-instrument werd meer dan 10 jaar geleden ontwikkeld door de AP Hogeschool Antwerpen en de onderzoeksgroep EduBROn van de Universiteit Antwerpen. Het is gebaseerd op bestaande wetenschappelijke kaders en onderzoek. Het instrument is bedoeld voor leerlingen uit de 2e en 3e graad secundair onderwijs en studenten in het hoger onderwijs (graduaten, professionele bachelors en academische opleidingen).
In de webinar maak je kennis met alle aspecten van het Lemo-instrument. Je verkent de theoretische kaders waarop het instrument gebaseerd is, krijgt een demonstratie van de individuele en groepsfeedbackrapporten. Je past het geleerde toe via oefeningen in het interpreteren van feedbackrapporten en je leert hoe je een Lemo-bevraging digitaal kan opzetten bij uw school, klas of opleiding.
Deelname aan het webinar is gratis, maar inschrijven is verplicht. Inschrijven kan hier. Enkel dagen voor de webinar ontvang je een link voor de webinar zelf.
Na het volgen van de webinar …
13u30 | De theorie: Componenten van het Lemo-instrument, theoretische kaders achter het Lemo-instrument, schalen in de Lemo-vragenlijst |
14u15 | Pauze |
14u30 | De praktijk: Onderdelen van het individuele feedbackrapport, onderdelen van het groepsfeedbackrapport. Casus over het interpreteren van feedbackrapporten, Q&A |
15u30 | Pauze |
15u40 | De technische kant: Toelichting bij het opzetten van een Lemo-bevraging via het digitale bevragingsplatform goleweb. |
16u00 | Einde |
We bieden ook nascholingstrajecten aan op maat en op locatie. Op zoek naar een inhoudelijke nascholing voor je personeel of collega’s tijdens een pedagogische studiedag? Of wens je uitgebreider kennis te maken met de begeleidingsmaterialen? Het kan allemaal. Contacteer ons via goleweb@ap.be.