Skip to main content

School sociaal werk - lerend netwerk

Het kenniscentrum Mens en Maatschappij van AP Hogeschool voert onderzoek naar school sociaal werk. Dit definiëren we als sociaal werk-praktijken gericht op de schoolloopbaan van leerlingen en de realisatie van een sociaal rechtvaardig en inclusief onderwijssysteem. 

Lerend netwerk

Met een lerend netwerk willen we voortbouwen op het gevoerde onderzoek tot hiertoe. Het doel is om diverse school sociaal werk-praktijken samen te brengen om kennis en ervaring uit te wisselen, van elkaar te leren en elkaar te versterken. 

Daarnaast willen we een praktijkmodel ontwikkelen om school sociaal werk te ondersteunen en het bestaan ervan beter zichtbaar te maken. We zijn van mening dat een bruikbaar praktijkmodel de hulp- en dienstverlening afbakent die redelijkerwijs mogelijk is voor een school sociaal werker. Dit model kan onderwijsprofessionals, het beleid en het brede publiek beter informeren over het aanbod, de rollen, vaardigheden en competenties van school sociaal werkers. We zien het model ook als tool voor belangenbehartiging. Door diverse praktijken te bundelen kunnen we een luidere stem laten horen en zo meer erkenning vragen voor deze sociaal werk-praktijken. Want zonder erkenning, geen beleidskader en geen structurele financiële steun.

Het lerend netwerk bestaat uit vier bijeenkomsten die we invullen op basis van het golden circle model van Simon Sinek (why, how, what: The Golden Circle - Simon Sinek). Elke bijeenkomst bestaat uit een toelichting/workshop (1 uur) rond de vraag die we dat moment behandelen en een uitwisselmoment tussen de deelnemers (3 uur). 

Praktische informatie
  • Wanneer? 
    • 12 november 2024, 2 december 2024, 10 februari 2025, 17 maart 2025
    • Telkens van 12 uur tot en met 16 uur
  • Waar? Lange Nieuwstraat 101, 2000 Antwerpen
  • Lunch is inbegrepen.
  • Om verder te kunnen bouwen op inzichten uit de vorige sessies geven we voorkeur aan een engagement voor alle sessies.

Heb je vragen of wens je deel te nemen? Stuur een bericht naar: leen.sebrechts@ap.be en Ronald.crouze@ap.be 

Programma 
Sessie 1 - Het doel van school sociaal werk, waarom is dit een belangrijke discipline

In deze eerste bijeenkomst staan we stil bij de ‘waarom’ van school sociaal werk. Om dit in te leiden, vertelt expert Beno Schraepen over inclusie in het onderwijslandschap in Vlaanderen en Brussel. Beno werkt al 25 jaar rond inclusie van jongeren als orthopedagoog, onderzoeker en lector. Op basis van zijn uitgebreide ervaring maakt hij de balans op van het belang van inclusie in het Vlaamse onderwijslandschap. Vervolgens gaan we samen dieper in op het belang van school sociaal werk in Vlaanderen en Brussel. We verkennen elkaars visies, perspectieven en praktijken met als doel het ‘waarom’ van school sociaal werk te bepalen.  

Sessie 2 - Wat doen school sociaal werkers? Welke resultaten beogen ze?

In deze tweede bijeenkomst richten we ons op de ‘wat’ van school sociaal werk. Ter inspiratie geven Dr. Pia Rother en Sofie Vetter uit Duitsland een uiteenzetting over de organisatie van school sociaal werk in Duitsland. In Duitsland is school sociaal werk wijdverspreid, geformaliseerd en verankerd in een aparte opleiding. Ze gaat in op de geschiedenis, organisatie, praktijken, kansen en uitdagingen van school sociaal werk in Duitsland. Dit vormt de basis voor de discussie nadien. We gaan dieper in op de beoogde resultaten van school sociaal werk op verschillende niveaus (leerling en hun directe context, schoolteams/beleid en lokaal/Vlaams onderwijsbeleid).  

Sessie 3 - Hoe werken school sociaal werkers om hun beoogde resultaten te realiseren?

In deze derde bijeenkomst richten we ons op de ‘hoe’ van school sociaal werk met een praktische aanpak. We beginnen met een workshop over verbindende communicatie gegeven door Hedda Simons. Hedda is een ervaren ontwikkelingsgerichte coach en docente binnen de bachelor sociaal werk. Deze keuze komt voort uit de vaststelling dat in verbinding treden naar voor wordt geschoven als de kern van de school sociaal werk-praktijk. Na de workshop leggen we de nadruk op hoe jullie je beoogde resultaten realiseren. We bespreken verschillende praktijken, werkvormen en delen tips en tricks om de effectiviteit van school sociaal werk te verhogen. Dit biedt een kans om kennis en ervaringen uit te wisselen over wat werkt en wat verbeterd kan worden.

Sessie 4 - Welke rollen vloeien voort uit de omschreven opdracht en welk mandaat is hiervoor nodig?

In deze vierde bijeenkomst richten we ons op de rollen en mandaten die wenselijk en noodzakelijk zijn voor school sociaal werk. We beginnen met een toelichting door een beleidsmedewerker (nog nader te bepalen) die uiteenzet hoe het (onderwijs)beleid kijkt naar school sociaal werk. Dit biedt inzicht in de beleidsmatige context en de verwachtingen die worden gesteld aan school sociaal werkers.
Na de toelichting gaan we in op de verschillende rollen die voortvloeien uit de omschreven opdracht van school sociaal werk. We bespreken ook de vereiste mandaten en verantwoordelijkheden die nodig zijn om deze rollen effectief te vervullen. In deze sessie scheppen we een duidelijk beeld van de noodzakelijke ondersteuning en structuren die nodig zijn om school sociaal werk succesvol te laten functioneren.