Skip to main content
Verbindend communiceren

Verbindend communiceren

"Een meerwaarde voor iedereen."

Constructief en empathisch communiceren naar de ander én naar jezelf: daar draait het om in ‘verbindend communiceren’. Verbindende communicatie helpt in het opbouwen van duurzame, respectvolle en constructieve relaties, zowel binnen als buiten je organisatie. In deze training leer je de principes en basistechnieken om op een verbindende manier te communiceren. Je kan ze onmiddellijk toepassen in je eigen werkpraktijk.

INHOUD

  • het model van Rosenberg
  • expliciet waarnemen
  • uitdrukken van eigen gevoelens bij wat er waargenomen wordt
  • formuleren van eigen noden
  • vertalen van die noden in verzoeken
  • TRUST-model

DOELGROEP

Deze opleiding is een must voor iedereen die eerlijk, respectvol en constructief wenst te communiceren om een duurzame relatie te onderhouden of op te bouwen. Je bent bereid om je eigen manier van communiceren in vraag te stellen.

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je:

  • het verschil tussen feiten en oordelen
  • de principes van actief luisteren
  • de metaforen van verbindende communicatie
  • de principes van het TRUST-model

Na deze opleiding kan je:

  • effectiever en respectvoller communiceren met collega’s en (interne/externe) klanten
  • de technieken van actief en empathisch luisteren toepassen
  • de situatie omschrijven op basis van de feiten en niet op basis van eigen interpretaties
  • duidelijk aangeven wat je wil, zonder de ander hierbij te willen veranderen of te overtuigen
  • samen met de ander naar een gemeenschappelijke oplossing zoeken
  • de basisprincipes van het TRUST-model herkennen en toepassen
Terug naar overzicht