Skip to main content

Eerste feedbackdashboard voor scholen na Vlaamse toetsen: een belangrijke stap voor onderwijsontwikkeling

Voorbeeld van een pagina van het feedbackdashboard.
© Voorbeeld van een pagina van het feedbackdashboard.

30 september 2024: alle Vlaamse scholen ontvangen voor hun feedbackdashboard na de eerste afname van de Vlaamse toetsen tijdens het schooljaar 2023-2024. Deze toetsen, afgenomen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs, peilen naar het beheersingsniveau van de leerlingen voor wiskunde en leesbegrip. De resultaten dienen om schoolontwikkeling te bevorderen en kwaliteitszorg te verbeteren. Het kenniscentrum Onderzoek Levenslang Leren en Innoveren van AP Hogeschool ontwierp deze feedbackdashboards.  

Met deze dashboars willen we scholen helpen hun resultaten op een toegankelijke en bruikbare manier te interpreteren. Eerder bouwden we al ervaring op via de ontwikkeling van soortgelijke rapporten via projecten zoals LEMO en KYSS. We zorgen ervoor dat de feedback niet alleen informatief is, maar ook functioneert als een nuttig instrument voor scholen om aan de slag te gaan met onderwijsinnovatie.

Feedbackdashboard: inzicht in de prestaties van leerlingen

Het feedbackdashboard geeft een gedetailleerd overzicht van de resultaten op schoolniveau. Het toont onder andere hoeveel leerlingen het getoetste beheersingsniveau voor wiskunde en leesbegrip bereiken. De resultaten worden weergegeven in vaardigheidsniveaus, variërend van A tot E. De vaardigheidsniveaus helpen scholen om de resultaten van de toetsen beter te interpreteren. Ze geven niet alleen aan wat leerlingen al goed kunnen, maar ook op welke vlakken er nog verbetering mogelijk is.

Daarnaast biedt het feedbackdashboard scholen de mogelijkheid om hun eigen resultaten te vergelijken met die van andere scholen, zowel op Vlaams niveau als met vergelijkbare scholen. Dit laatste aspect is belangrijk omdat het scholen helpt om hun resultaten in een juiste context te plaatsen. De vergelijking met andere scholen biedt een waardevol perspectief en een rijker en meer genuanceerd inzicht in de resultaten. Als een school bijvoorbeeld gelijke resultaten behaalt als het gemiddelde in Vlaanderen, maar lager scoort in vergelijking met vergelijkbare scholen, kan dat een signaal zijn om te reflecteren op hun aanpak en eventueel specifieke acties te ondernemen om de prestaties van hun leerlingen te verbeteren.

Meer kwaliteitszorg en schoolontwikkeling

De feedbackdashboards die de scholen ontvangen, vormen een eerste stap in de ondersteuning van schoolontwikkeling en hun interne kwaliteitszorg. Via deze dashboards ontvangen de scholen jaarlijks hun eigen schoolresultaten. Daarnaast krijgen scholen toegang tot een e-cursus, waarin we uitleggen hoe je de resultaten kan interpreteren en omzetten in actiepunten. Deze resultaten bieden immers geen volledige duiding over de oorzaak van eventuele zwakke punten, ze wijzen enkel vaststellingen aan. In combinatie met verdere ondersteuning en onderzoek vormt deze eerste oplevering van de feedbackdashboards een goede stap in de richiting van een breder proces van onderwijsinnovatie en kwaliteitszorg in Vlaanderen.

Over het Steunpunt Centrale Toetsen in onderwijs

Een samenwerkingsverband van vijf universiteiten (Universiteit Gent, Vrije Universiteit Brussel, Katholieke Universiteit Leuven, Universiteit Hasselt en Universiteit Antwerpen) en twee hogescholen (AP Hogeschool Antwerpen en Arteveldehogeschool) ontwikkelt de Vlaamse toetsen die alle Vlaamse leerlingen vanaf 2023 op vier momenten in hun schoolcarrière zullen afleggen.

Meer weten over de Vlaamse toetsen of het onderzoek erachter? Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs (steunpunttoetsen.be)

Gerelateerde artikels