Skip to main content
Fraude bij identiteitsdocumenten: procedures en aanpak op de dienst Burgerzaken

Fraude bij identiteitsdocumenten: procedures en aanpak op de dienst Burgerzaken

Als medewerker van de dienst Bevolking kom je dagelijks in aanraking met reis-, verblijfs- en identiteitsdocumenten, documenten afgeleverd door andere bevoegdheden en instanties. De controle van de identiteit van de burger is bij alle procedures belangrijk.

Tijdens deze opleiding kom je te weten welke stappen je kan nemen indien je twijfel hebt bij de echtheid van de documenten of de identiteit van de persoon die voor je zit.

INHOUD

  • wat is identiteitsfraude: wetgeving, soorten, gevolg
  • welke stappen kan je ondernemen
  • welke tools zijn ter beschikking
  • wat is een basiscontrole
  • wat te doen bij veelvoudig verlies van identiteitsdocumenten
  • wie zijn je partners

Opgelet: het herkennen van valse documenten behoort niet tot het doel van deze opleiding. Hiervoor verwijzen we naar de specifieke opleiding ‘Fraude bij identiteitsdocumenten: valse papieren herkennen’ op 1 april 2025.

DOELGROEP

Medewerkers van de dienst Burgerzaken

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je

  • het begrip identiteitsfraude
  • de belangrijkste aandachtspunten als baliemedewerker
  • de beschikbare tools
  • de instanties die je kan inschakelen

Na deze opleiding kan je

  • gebruik maken van de verschillende tools
  • bepalen bij welke instantie je terecht kan bij twijfel over de voorgelegde documenten
Terug naar overzicht