Skip to main content
Succesvol werven en selecteren in een krappe arbeidsmarkt

Succesvol werven en selecteren in een krappe arbeidsmarkt

“Zeer leerrijke opleiding boordevol nuttige, bruikbare tips waarmee je direct aan de slag kan”. Els Van Uffelen, coördinator personeelsdienst, stad Herentals

Sta jij voor de uitdaging om in deze krappe arbeidsmarkt voldoende instroom van kwalitatieve kandidaten te genereren? Hoe haal je de meest geschikte medewerkers aan boord? Vraag jij je af hoe je dit proces zo efficiënt mogelijk kunt aanpakken?

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt begint de zoektocht naar geschikte medewerkers nog voordat de personeelsbehoefte zich voordoet. Het eindigt pas na de onboarding van een nieuwe medewerker.

Tijdens deze opleiding zoeken we samen naar die punten waar jij vanuit HR verdere stappen in kan zetten. Aan de hand van best practices en gedeelde ervaringen, krijg je concrete tools aangereikt. Na deze opleiding ben je in staat om verbeterpunten aan te brengen in die onderdelen van het rekruterings- of selectieproces die voor jou prioritair zijn.

INHOUD

  • personeelsbehoefte:
    • HR als business partner
    • bepalen gewenst profiel en vertalen naar kritische competenties
  • ontwerpen van de selectieprocedure:
    • waarop wil je screenen
    • wat zijn dan geschikte methodieken
  • rekruteringsstrategie: hoe de juiste profielen bereiken en aantrekken
  • employer branding
  • selectiegesprek voeren
    • wel deel van deze opleiding: inhoud van het gesprek bepalen
    • geen deel van deze opleiding: trainen op gesprekstechnieken (zie opleiding ‘competentiegericht interviewen’)
  • opvolging aanwerving (onboarding)
  • administratie
    • tips voor vacaturebeheer
    • tips voor RPR
    • richtlijnen archief
  • jouw actieplan

De meerwaarde van deze opleiding hangt af van jouw inbreng: hoe meer input en concrete cases je aanbrengt, hoe meer je hier uit haalt. Het rekruterings- en selectieproces omvat veel aspecten: we gaan daarom vooral in op die items die de groep het belangrijkst vindt. Voor andere aspecten wordt leermateriaal aangereikt dat zelfstandig kan worden verwerkt.

DOELGROEP

HR-medewerkers uit de non-profit die personeel moeten selecteren en leidinggevenden die betrokken worden in een sollicitatieprocedure of die graag inzicht hebben in het overkoepelend proces van aanwerven.

We laten maximum 12 deelnemers toe om de interactie en het maatwerk te kunnen garanderen.

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je:

  • de begrippen ‘candidate experience’, ‘employer branding’ en ‘HR business partner’ en waarom deze cruciaal zijn in hedendaags rekruteren en selecteren
  • de rollen en verantwoordelijkheden in het rekruterings- en selectieproces
  • de opmaak van een jobprofiel
  • het verschil tussen een functiebeschrijving en een vacaturetekst
  • de vertaling van vereisten naar kritische competenties
  • de beste plaats om de vacature kenbaar te maken
  • goede en minder goede manieren van selecteren uit een stapel CV’s
  • de do’s en don’ts van inhoudelijke opdrachten
  • de voorbereiding van het selectie-interview en de vragen die je het best stelt
  • mogelijkheden van het nieuwe rechtspositiebesluit voor werving en selectie

Na de opleiding kun je:

  • een selectieproces van A tot Z begeleiden en vanuit HR een business partner
  • een selectieproces uittekenen op maat van de functie
  • een aanwerving opvolgen zodat de nieuwe medewerker maximaal de kans krijgt succesvol te zijn in de nieuwe functie

BIJKOMENDE INFORMATIE

Vereiste voorkennis:

Je weet wat competenties zijn. Je hebt al selecties gevolgd of zelf georganiseerd.

Terug naar overzicht