Skip to main content
Check-in gesprekken voeren: hou de vinger aan de pols bij je medewerkers

Check-in gesprekken voeren: hou de vinger aan de pols bij je medewerkers

Hoe hou je voeling met je medewerkers? Hoe weet je waar ze op botsen en hoe toon je betrokkenheid zonder controlerend over te komen? Het blijft voor vele leidinggevenden een uitdaging, zeker als medewerkers erg zelfstandig werken of (deels) op afstand werken. Regelmatige individuele check-in gesprekken kunnen hier een oplossing bieden. In deze opleiding leer je het wat en waarom van zulke gesprekken. Je krijgt concrete handvaten om deze gesprekken met je medewerkers op te zetten en de kwaliteit ervan te verbeteren.

INHOUD

  • wat is een check-in gesprek en wat niet
  • de meerwaarde van check-in gesprekken
  • mogelijke thema’s en vragen
  • voorwaarden en valkuilen
  • houding en vaardigheden
    • evenwicht taak- en mensgerichtheid
    • open en oplossingsgericht in dialoog
    • feedback geven en ontvangen
  • check-in gesprekken aankondigen en drempelvrees  overwinnen

Tijdens de opleiding krijg je voorbeelden van ‘good practices’, en werk je aan een eigen actieplan. Je werkt (de eerste stappen voor) een check-in systeem uit dat past bij jouw doelen, context en team.

DOELGROEP

Leidinggevenden binnen openbare sector en non-profit.

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je:

  • het wat en waarom van check-in gesprekken
  • succesfactoren voor effectieve check-in gesprekken
  • voorbeelden van check-in vragen en thema’s
  • tips voor het opzetten van check-in gesprekken in je team

Na deze opleiding kun je:

  • een check-in schema opzetten dat past bij jouw doelen, context en team
  • check-in gesprekken aankondigen in je team
  • drempelvrees voor de gesprekken overwinnen
  • een check-in gesprek voeren op een coachende en ondersteunende manier
  • de aanpak van check-in gesprekken evalueren en bijsturen met je medewerker
Terug naar overzicht