Skip to main content
Financieel beheer van een lokaal bestuur: basisopleiding

Financieel beheer van een lokaal bestuur: basisopleiding

“Zeer goede basisopleiding die op een overzichtelijke manier meer inzicht geeft in financieel beheer.” – Christel Bouwens, diensthoofd boekhouding - controller, lokaal bestuur Beringen.

Diverse processen bepalen de financiële situatie van een bestuur. In deze opleiding leer je hoe aankopen, facturatie, investeringen en subsidiedossiers zich verhouden en wat de effecten zijn op het budget en de beschikbare middelen. Je leert ook waarom bepaalde regels en voorschriften opgelegd worden. Zo wordt het belang duidelijk van het opvolgen van aankopen, verwerken van facturen, planning en opvolging van investeringen of de aanpak van subsidiedossiers. Na deze opleiding heb je een helder inzicht in het financieel beheer van jouw bestuur.

INHOUD

  • wat betekent financieel beheer
  • actoren en bevoegdheden
  • financiële stromen binnen een lokaal bestuur
  • kenmerken van bepaalde ontvangsten en uitgaven
  • belang van thesaurieplanning: kasbeheer, liquiditeiten en leningen
  • budget en evenwicht in relatie tot de thesaurie
  • kostenbeheer in een financiële context: elementen die belangrijk zijn voor een goed en zuinig beheer


DOELGROEP

medewerkers en leidinggevenden van een lokaal bestuur

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je:

  • de dagelijkse werking van de financiële dienst
  • de relaties met andere diensten van het bestuur
  • de principes en technieken voor financieel beheer van een lokaal bestuur
Terug naar overzicht