Skip to main content
Aanwerven van personeel bij lokale besturen: contractueel of statutair

Aanwerven van personeel bij lokale besturen: contractueel of statutair

Sommige medewerkers starten als contractueel, anderen als statutair. Hoewel de arbeidsvoorwaarden vaak vergelijkbaar zijn, zijn er ook cruciale verschillen. Een statutair wordt benoemd, terwijl een contractueel een arbeidsovereenkomst ondertekent. Maar wat houdt dat precies in voor de praktijk? Waar moet je op letten om een sluitende arbeidsovereenkomst op te stellen? Deze opleiding geeft je de nodige kennis en praktische handvatten om foutloos aan te werven.

INHOUD

  • statutair vs contractueel
  • soorten personeelsgroeperingen bij een lokaal bestuur
  • de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement
  • toezichthoudende overheid
  • arbeidsovereenkomsten  
    • voorwaarden van een geldige arbeidsovereenkomst
    • soorten arbeidsovereenkomsten
    • veel voorkomende contractuele bedingen
  • administratieve verplichtingen van de werkgever bij aanwerving
    • Dimona aangifte
    • RSZ (DMFA)
    • Arbeidsreglement en policies

DOELGROEP

HR-medewerkers van lokale besturen

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je:

  • de verschillen tussen statutairen en contractuelen
  • wat er wel en niet in een arbeidscontract moet staan
  • de formaliteiten waar een arbeidscontract moet aan voldoen
  • de bijkomende administratieve verplichtingen
Terug naar overzicht