Skip to main content
Wervend schrijven: van informeren naar engageren

Wervend schrijven: van informeren naar engageren

“Een vlotte sessie met voldoende oefeningen en goede feedback. Veel opgestoken in deze opleiding.”

Schrijf je regelmatig uitnodigingen, brochures, web- of andere teksten? In deze opleiding ontdek je hoe je deze teksten kunt laten wérken, en hoe je je lezer niet enkel kunt informeren maar ook overtuigen en aanzetten tot actie. Je leert verschillende technieken om informatie te formuleren, selecteren en structureren en hoe je deze per tekstsoort het best kan inzetten. Ook overtuigingsstrategieën komen aan bod.

INHOUD

Sessie 1

  • verloop van het overtuigingsproces
  • voorwaarden van overtuigende communicatie
  • formuleertechnieken voor wervend schrijven
  • informatie selecteren en structureren
  • de aandacht trekken en houden
  • schrijven voor aarzelende lezers

Je werkt tussen dag 1 en 2 een eerste versie uit van een nieuwe tekst. Daarop krijg je feedback tijdens sessie 2.

Sessie 2

  • de invulling van de technieken uit sessie 1 in
    • folders, flyers en brochures
    • webteksten en e-nieuwsbrieven
    • artikels en persberichten
    • bewonersbrieven
  • feedback op deelnemersteksten

DOELGROEP

Deze opleiding is interessant voor wie regelmatig uitnodigingen, brochures, flyers, webteksten of andere teksten schrijft. Je kan goed spellen en helder formuleren.

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je:

  • het verschil tussen informeren en werven
  • drie mogelijke houdingen tegenover een boodschap
  • de stappen van het overtuigingsproces
  • technieken van wervend schrijven

Na deze opleiding kun je:

  • je tekst afstemmen op mogelijke lezershoudingen
  • je tekst opbouwen rond de stappen van het overtuigingsproces
  • informatie selecteren in functie van je doelstelling
  • anticiperen op mogelijke drempels bij de lezer
  • pakkende koppen schrijven
  • je tekst wervend formuleren
Terug naar overzicht