Skip to main content
project

AI ter ondersteuning van hulpverleners in de jeugdzorg (AI4Care)

Probleemschets

In de hedendaagse sociale sector stapelen de uitdagingen zich op door de toenemende complexiteit van onze samenleving:

  • Zorgverleners kampen met een berg aan administratie;
  • Ze staan voor een meer diverse cliëntengroep door een groeiende meertaligheid en complexer wordende problematieken 
  • Ze worden geacht steeds meer digitale vaardigheden te beheersen. 
  • Ook de organisatorische complexiteit op vlak van structuren en samenwerkingsverbanden neemt toe. 

Dit alles resulteert in een stijgende werkdruk en minder tijd voor het menselijke contact dat cruciaal is voor warme hulpverlening.

Er is in eerste instantie een dringende behoefte aan meer kennis over hoe artificiële intelligentie (AI) functioneel en ethisch verantwoord kan ingezet worden binnen de zorg. Het gebruik van AI in de sociale sector kan een positieve impact hebben op de cliëntbeleving van de zorg. Tevens kan AI de interne organisatie van de hulpverlening ondersteunen. Met de introductie van dergelijke technologieën kan de werkdruk verminderen en kunnen zorgverleners zich weer meer richten op wat echt telt: de menselijke interactie.

Daarnaast wordt de informatievoorziening binnen de zorg vaak bemoeilijkt door slecht navigeerbare websites en platformen. Zorgverleners worden regelmatig geconfronteerd met dezelfde vragen van cliënten, waarvoor de benodigde informatie moeilijk te vinden is. Hier ligt een kans voor verbetering in toegankelijkheid en gebruiksgemak van informatie, zodat zorgverleners efficiënter en effectiever kunnen opereren. Onderzoek toont aan dat het gebruik van een chatbot met generatieve AI de productiviteit van werknemers kan bevorderen. Steeds meer bedrijven en overheidsinstellingen gebruiken chat-interfaces om informatie te ontsluiten. Dit onderzoeksproject zal dus tevens verkennen hoe AI-tools de druk kunnen verlichten en de kwaliteit van de zorg kunnen verhogen.

Onderzoeksvraag

Op welke manier en in welke vorm kan generatieve AI de sociale sector en meer specifiek de jeugdhulpverlening ondersteunen?

Deelvragen:

  1. Welke ondersteuning met generatieve AI wordt momenteel al gehanteerd in de jeugdhulpverlening?
  2. Welke factoren zorgen momenteel voor een werklastverzwaring in deze sector?
  3. Hoe kan AI een antwoord bieden op de werklastverzwaring in de jeugdhulpverlening?
  4. Wat zijn mogelijke valkuilen van het gebruik van generatieve AI in de jeugdhulpverlening?
  5. Op welke manier kan een gespecialiseerde chatbot het werk van hulpverleners ondersteunen? Welke AI-vaardigheden verlagen mogelijk de werkdruk van hulpverleners?