Skip to main content

Hoe AI in 2025 de video-, animatie- en gamingindustrie drastisch zal veranderen

Hoe AI in 2025 de video-, animatie- en gamingindustrie drastisch zal veranderen.
© Hoe AI in 2025 de video-, animatie- en gamingindustrie drastisch zal veranderen.

De AI-revolutie maakte de afgelopen jaren een enorme sprong voorwaarts. Waar we AI in 2023 nog vaak associeerden met onrealistische en foutgevoelige video’s, zien we vandaag modellen die verbluffend realistische beelden produceren. Toch zetten bedrijven AI nog steeds amper in in de productiefase. Uit een bevraging tijdens de Video Experience Day blijkt dat slechts 1 op de 5 professionals AI gebruikt in het productieproces, vergeleken met 59 % in de pre-productie en 53% in de post-productie. De reden? Huidige AI-tools missen vaak de verfijning om naadloos in complexe productiefases te integreren. Modellen zoals text-to-image zijn bijvoorbeeld niet ontworpen om consistente videosequenties te genereren, wat leidt tot onnatuurlijke bewegingen en inconsistenties.

Deze beperkingen lijken te verdwijnen met de opkomst van General World Models (GWM’s). Een bekend voorbeeld hiervan is Sora. Deze nieuwe generatie AI-modellen, ontwikkeld door bedrijven zoals Runway, OpenAI en Google, gaan verder dan enkel beeldgeneratie. Ze begrijpen fysieke wetten en bevatten uitgebreide 3D-kennis, wat resulteert in realistischere video’s, animaties en interactieve werelden. Hierdoor kunnen creatieve professionals niet alleen repetitieve taken automatiseren, maar ook innovatieve co-creatieprocessen ontwikkelen met AI als partner. Deze doorbraak belooft een fundamentele transformatie van de sector en opent nieuwe mogelijkheden voor video, animatie en gaming.

Videoproductie: Meer dan ooit gedreven door AI

AI maakt zijn intrede in de productiefase van videoproductie en de mogelijkheden zijn veelbelovend. Locatie-afhankelijke shoots worden toegankelijker doordat AI ontbrekende beelden kan genereren die als b-roll kunnen dienen. De research paper van Sora toont aan dat AI in staat is om het karakter in een video consistent te houden, zelfs als het tijdelijk uit beeld is. Dit opent nieuwe deuren voor casting en het snel produceren van toegankelijke AI-video’s, bijvoorbeeld voor sociale media.

Daarnaast beloven deze modellen niet alleen visuele consistentie, maar ook flexibiliteit: video's kunnen moeiteloos worden aangepast aan verschillende formaten, waarbij personages altijd perfect gecentreerd blijven. Dit soort innovaties maakt het mogelijk om repetitieve taken, zoals correctierondes, grotendeels door AI te laten uitvoeren. Deze vooruitgang zal het productieproces efficiënter maken en creatieve professionals meer ruimte geven om zich op de inhoud te richten.

Animatie & gaming: Van renderen naar genereren

Wie de video's van Sora al eens door Luma AI heeft gehaald, merkt snel dat deze rijk zijn aan 3D-data. Dit maakt General World Models (GWM’s) niet alleen geschikt voor videoproductie, maar ook voor animatie, Extended Reality (XR) en gaming. Deze modellen bieden de mogelijkheid om interactieve 3D-werelden te genereren, wat een grote sprong betekent in efficiëntie. In plaats van tijdrovend renderen, schakelen we over naar het direct genereren van 3D-content.

Zowel World Labs als Genie2 hebben onlangs een sneak peek gegeven van wat we kunnen verwachten. Met deze technologie kun je bijvoorbeeld van eenvoudige foto’s volledige 3D-werelden bouwen of interactieve games creëren waarin gebruikers een actieve rol spelen. Het is duidelijk dat 2025 een jaar wordt waarin we grote veranderingen zullen zien. De impact van deze modellen zien er alvast veelbelovend uit. 

Responsible AI: Ethisch, veilig maar ook duurzaam

Maar hoe verantwoord is generatieve AI eigenlijk? Artikels tonen aan dat de impact aanzienlijk kan zijn: bijvoorbeeld dat 6 % van het water in een district werd gebruikt om GPT-4 te trainen, of dat een zoekopdracht met generatieve AI 4 keer meer energie verbruikt dan een standaard web zoekopdracht. Dit benadrukt de noodzaak van een bewuste en ethische benadering bij het gebruik van deze technologie.

Een belangrijke stap is het lokaal trainen van AI-modellen. Dit voorkomt dat klantgegevens in de cloud terechtkomen en draagt bij aan een duurzamere werkwijze. Daarnaast kan de focus verschuiven naar taakspecifieke modellen. Door kleinere, doelgerichte modellen te ontwikkelen in plaats van grote, algemene modellen wordt het energieverbruik aanzienlijk verminderd.

Tot slot is het essentieel om te investeren in kennis over efficiënt gebruik van AI. Het leren prompten en het optimaliseren van workflows maakt het mogelijk om AI niet alleen doelgerichter, maar ook efficiënter in te zetten.  

Interesse om als bedrijf mee aan de frontlinie te staan?

Het Immersive Lab van AP Hogeschool en MICT van UGent zijn op zoek naar bedrijven die willen deelnemen als partner in ons Tetra-project rond General World Models. Met dit onderzoek willen we fungeren als radar voor technologische innovaties en bedrijven begeleiden bij de implementatie van AI in hun huidige workflows. Samen verkennen we de mogelijkheden en helpen we je organisatie toekomstbestendig te maken met de kracht van AI.

Interesse? Neem contact met ons op via immersivelab@ap.be

Gerelateerde artikels