Skip to main content
project

Hefbomen voor werkplekleren in de graduaatsopleidingen

Voorbereiding subsidieaanvraag voor onderzoek naar effectiviteit van werkplekleren in graduaatsopleidingen.

Context

Sinds 2019-2020 bieden Vlaamse hogescholen graduaatsopleidingen aan. Deze praktijkgerichte opleidingen, met maximum 120 studiepunten, bereiden studenten voor op een specifiek beroep. De opleidingen zijn een antwoord op de veranderende arbeidsmarkt die belang hecht aan praktijkervaring en levenslang leren. Daarom komt werkplekleren prominent aan bod bij de graduaten.

Eén van de moeilijkheden waar graduaatsopleidingen mee worstelen, is een grote studie-uitval en dit voornamelijk in het eerste semester van het eerste opleidingsjaar. Een recente bevraging bij eerstejaarsstudenten in de graduaatsopleidingen (De Block et al., 2024) wijst als mogelijke verklaring naar het werkplekleren tijdens het eerste semester van de opleiding. Studenten rapporteren als uitdaging, naast het vinden van een geschikte werkplek, ook het ‘leren’ op de werkplek zelf en het krijgen van voldoende leerkansen op die werkplek.

Projectdoelen en onderzoeksvragen

We willen werkplekleren in graduaatsopleidingen onder de loep nemen en op zoek gaan naar hefbomen om de effectiviteit en het leerrendement ervan te verhogen. We dienden daarom samen met de onderzoeksgroep EduBROn van de UAntwerpen een succesvolle aanvraag in bij het zaaifonds van de Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen (AUHA). Het AUHA-zaaifonds heeft als doel bij onderzoeksgroepen tijd en ruimte te creëren voor het uitwerken van een omvangrijk aanvraagdossier bij een externe subsidieverstrekker. Met de middelen van het AUHA-zaaifonds willen we een aanvraag voor Strategisch BasisOnderzoek (SBO) bij het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek voorbereiden en indienen in september 2025.   

Aanpak

Met de middelen van het AUHA zaaifonds zullen we volgende activiteiten uitvoeren:

  • Literatuurstudie 
  • Uitwerken van een projectopzet en vertaling ervan in onepager
  • Ideeverkenning bij stakeholders
  • Samenstellen van een consortium met projectpartners voor het SBO- project
  • Schrijven van de daadwerkelijke projectaanvraag
Verwachte realisaties
  • Onepager met projectopzet voor het SBO-project ‘Hefbomen voor werkplekleren in graduaatsopleidingen’
  • Consortium met projectpartners
  • Projectaanvraag voor het SBO-project ‘Hefbomen voor werkplekleren in graduaatsopleidingen’