Doel? We willen leerkrachten in het basisonderwijs beter leren omgaan met toenemende polarisatie in de klas en positief leren samenwerken met ouders. Om dit doel te bereiken, ondersteunen we leerkrachten bij het ontwikkelen van hun diversiteitscompetenties.
Welke ondersteuning bieden we? We ontwikkelen een toolkit die leerkrachten helpt om te gaan met vragen en uitdagingen rond diversiteit, identiteit of polarisatie. In deze toolkit vind je informatie, herkenbare casussen, voorbeeld-lesvoorbereidingen, checklists en reflectievragen. Zo wordt het een breed inzetbaar naslagwerk dat kan worden gebruikt in de hele schoolwerking. Je zal de toolkit gratis online kunnen raadplegen of kunnen bestellen als fysiek werkboek (betalend).
Welke resultaten verwachten we?
- We analyseren de noden van leerkrachten in het basisonderwijs.
- We ontwikkelen een toolkit in co-creatie met leerkrachten en experten.
- We werken de toolkit af op basis van feedback en zorgen voor de lancering, communicatie en disseminatie.
Welke acties ondernemen we om deze resultaten te bereiken?
- AP Hogeschool voert een grondige analyse uit van de noden van de leerkrachten in het basisonderwijs. Acties:
- Vertrekken vanuit de (reeds uitgevoerde) bevraging van de noden bij leerkrachten basisonderwijs uit het Diversiwijs-onderzoek (Luyxkx & De Witte, 2024).
- Aanvullen met een literatuurstudie over polarisatie, stimuleren van kritisch denken, samenwerking tussen ouder-school e.d.
- AP Hogeschool ontwikkelt een toolkit in co-creatie met leerkrachten en experten. Acties:
- Bevragen van experts om te bepalen wat de belangrijkste kennis en vaardigheden zijn, die de toolbox moet bevatten.
- In beeld brengen welke ondersteuning leerkrachten nodig hebben en hoe we dit kunnen vormgeven, aan de hand van een gerichte brainstorm met expert-leerkrachten.
- Organiseren van een halve ontwerpdag, waarbij inhoud en vorm van de toolkit, casussen, lesvoorbereidingen en ervaringsuitwisseling voorop staan.
- Eerste voorstellen of versies van de toolkit uitwerken.
- Feedback verzamelen op voorlopige versies van de toolkit.
- Verwerken feedback, afwerking, lancering & communicatie, disseminatie Acties:
- Toolkit herwerken tot een gebruiksklare, finale versie, aan de hand van de verkregen feedback.
- Vormgeving van de toolkit uitbesteden en opvolgen.
- Verspreiden van de toolkit via educatieve netwerken, sociale media, vakbladen, relevante congressen. Mogelijk komt er een lanceringswebinar voor leerkrachten en andere professionals om de toolkit te demonsteren .
- Online versie van de toolkit gratis beschikbaar stellen. Een fysiek werkboek kan besteld worden (betalend).