Skip to main content
project

Friendly Informal Immersive Cloud Alternative

Friendly Informal Immersive Cloud Alternative (FIICA) zal innovatieve leer- en samenwerkingsmethoden ontwikkelen en 'actief leren' bevorderen. Dit betekent dat studenten niet alleen passief informatie ontvangen, maar actief betrokken worden bij hun leerproces. Door middel van interactieve workshops en praktijkgerichte sessies zullen studenten hun kritische denkvaardigheden en creativiteit ontwikkelen. Dit project biedt leerkrachten de kans om nieuwe onderwijsmethoden te verkennen en toe te passen, wat leidt tot een dynamischer en effectiever leerproces.

Digitale transformatie en Virtual Reality

FIICA zal de digitale transformatie in het onderwijs ondersteunen door de toepassing van virtual reality (VR) te bevorderen. We begeleiden leerkrachten en studenten  in het gebruik van sociale virtuele omgevingen, waar ze kunnen samenwerken en leren in een 3D-omgeving. We introduceren deelnemers in de basisfunctionaliteiten van VR en stellen hen in staat om virtuele ruimtes te ontwerpen en te creëren. Door deze technologie te omarmen, bereiden we leerkrachten en studenten voor op de toekomst van digitaal onderwijs.

Gemeenschappelijke waarden en burgerbetrokkenheid

We moedigen studenten uit de lerarenopleiding aan om gemeenschappelijke waarden en burgerbetrokkenheid te verkennen door middel van multidisciplinaire en internationale teams. Tijdens de bijeenkomsten oefenen studenten scenario-denken, kritisch denken en creativiteit. Ze werken samen om virtuele sociale activiteiten te ontwerpen en te creëren, waarbij ze rekening moeten houden met cross-culturele implementaties en compromissen. Dit biedt een unieke kans om ethiek en gemeenschappelijke waarden te verkennen in zowel de virtuele als de fysieke wereld.

Ondersteuning van digitale vaardigheden

We ondersteunen (toekomstige) leerkrachten bij de ontwikkeling van hun digitale vaardigheden door hen te introduceren in VR en de specifieke toepassingen ervan. Leerkrachten leren hoe ze virtuele ruimtes kunnen gebruiken om les te geven, samen te werken en studenten te begeleiden. We bieden een platform voor professionele ontwikkeling, waarbij deelnemers van elkaar kunnen leren en hun digitale capaciteiten kunnen verbreden. Dit verbetert niet alleen hun eigen vaardigheden, maar versterkt ook de digitale capaciteiten van het hoger onderwijs als geheel.

Conclusie

We bieden een uitgebreide benadering van innovatief leren, digitale transformatie en gemeenschapsbetrokkenheid. Door actief leren, VR-technologie en een focus op gemeenschappelijke waarden en inclusiviteit te integreren, bereiden we leerkrachten en studenten voor op de toekomst van onderwijs en samenwerking in een steeds digitaler wordende wereld. 

Ontdek meer op onze projectpagina.