Op AP Hogeschool lopen heel wat buitenlandse studenten rond, zeker op onze twee Schools of Arts. Een ideaal doelpubliek voor onze leraars in opleiding om hun pas verworven skills in de praktijk om te zetten. En dus werd een leuk samenwerkingsproject opgezet waarin uiteraard ook voldoende ruimte was voor ontspanning.
Studenten Eefje, Justijn, Emmy en Karolien van de verkorte lerarenopleiding hebben een samenwerkingsproject opgezet met het Koninklijk Conservatorium Antwerpen: het ‘Buddy project’. De studenten volgen de onderwijsvakken NT2, Vreemde Talen-CLIL en Nederlands en zijn daarom de geschikte kandidaten om internationale studenten van de School of Arts de Nederlandse taal aan te leren. Niet alleen de traditionele lessen in het klaslokaal, maar ze leerden hen ook Antwerpen kennen. Dankzij deze originele manier van studeren kunnen de studenten hun competenties in de praktijk verwerven, en tegelijkertijd hebben de internationale studenten van de School of Arts een buddy om Nederlands mee te leren.
“Een meer praktische examenopdracht past heel goed bij mij", zegt Justijn. "Zo kan ik de theorie uit de lessen veel beter verwerken en plaatsen. Daarom is de gedifferentieerde aanpak zeker een meerwaarde voor toekomstige studenten!". Ook Luca uit Italië, Marta uit Estland en Ella-My uit Zweden, de internationale buddies van Justijn, genoten van het project. Na een eerste onderdompeling in een Nederlands taalbad, gingen ze ook eens naar café Kamil in Antwerpen waar ze werkten rond woordenschat eten en drinken. Tijdens het voorbije zonnige weekend bezochten ze dan weer samen het Red Star Line museum. Ondertussen kunnen ze zichzelf al voorstellen in het Nederlands en begrijpen ze al heel wat!
De leraren in opleiding moeten uiteindelijk minstens drie keer met hun internationale buddies afspreken. Volgens wordt tijdens het examenmoment in juni hun didactiek bevraagd die ze tijdens dit project hebben toegepast. Het buddy project is ontstaan toen taaladviseur Dennis Van der Kuylen twee andere AP-medewerkers samenbracht: Joanna Britton als projectmedewerker meertaligheid van de School of Arts, en anderzijds lector Eva Faes van de lerarenopleiding, die instaat voor de vakken Nederlands/NT2/Vreemde Talen-CLIL.
Heb je ook interesse om te starten met de verkorte lerarenopleiding? Kom dan naar een volgend infomoment en stel al je vragen rechtstreeks aan lectoren en huidige studenten!