Voor AP zijn internationale ervaringen geen nice-to-have maar een must-have. In de drie jaren van de opleiding Communicatie zit er een internationale component. Voor de tweedejaars betekent ‘Mobility’ een verblijf in Londen of Parijs. Wat betekent dat nu concreet?
Heel goed voorbereiden
Lectoren Gisèle Broos en Nancy Van Temsche: “Aan deze trip gaat echt een wekenlange voorbereiding vooraf. In oktober krijgen de studenten hun eerste briefing van wat er allemaal staat te gebeuren in Londen. Alles leggen we in hun handen: van vervoer en logies regelen, theaterbezoek en een museum uitkiezen, tot het voorbereiden van een interview met een communicatieverantwoordelijke van een NGO, uiteraard in het Engels én na een grondig voorafgaand onderzoek. Dit maakt deze trip op alle vakken bijzonder leerzaam.”
Straatinterviews
De studenten vullen aan: “Spannend waren onder andere de straatinterviews rond een actueel thema om de mening van de lokale bewoners in kaart te brengen. We stelden vragen over delicate onderwerpen zoals de Brexit, het overlijden van de Queen, de nieuwe koning, de wissels van de prime minister, ...en ja, ook dat in ‘native English’.”
Bezoek communicatie- en reclamebureaus
Ter plekke werden ook enkele bedrijfsbezoeken aan vooraanstaande communicatie- (of misschien liever PR-) en reclamebureaus aan het menu toegevoegd. Ketchum, Wunderman Thompson, Sport Buff en MediaMonks gaven het beste van zichzelf en boden de studenten een inkijk in de wondere wereld van de communicatiestrategie. Als klap op de vuurpijl loodsten de studenten als een volleerde gids én in het Engels de groep langs de meest markante plaatsen in hartje Londen en trakteerden hun medestudenten op pittige details.
De volgende editie zal plaatsvinden in Parijs, voor 2025 liggen de tickets weer klaar voor Londen!