Tijdens de tweede editie van Empack Gent op 18 september 2024 presenteerde Ann Debeuf, onderzoeker bij het kenniscentrum Media, Design en IT (AP Hogeschool), haar gloednieuwe paper Branding Without Packaging. Deze paper maakt deel uit van het onderzoeksproject Brand Without Pack en focust op verduurzaming van verpakkingsmateriaal. Het onderzoek wil een bijdrage leveren aan de groeiende nood aan duurzame verpakkingsoplossingen.
Ann Debeuf deelde tijdens haar lezing inzichten over de uitdagingen en mogelijkheden voor merken om een positieve bijdrage te leveren aan de circulaire economie. Empack Gent, als toonaangevende event voor de verpakkingssector, was de ideale plek om deze bevindingen te presenteren en de toekomst van circulaire verpakkingen verder te verkennen.
Na het onderzoeksproject, dat voortkwam uit de Vlaamse Green Deal Anders Verpakt, publiceerden Ann Debeuf en Laurien Wouters de paper Branding Without Packaging. “Aan de hand van deze paper willen we de overstap naar een circulaire verpakking ondersteunen door feitelijke kennis en designstrategieën te verzamelen en deze tastbaar te maken aan de hand van cases,” verklaart Ann Debeuf. “We willen daarnaast ook inspiratie en houvast bieden bij de noodzakelijke transitie.”
Hoewel veel organisaties claimen duurzaam en circulair te werken, blijkt de werkelijke impactverandering vaak minimaal. Merken willen dat hun product opvalt, wat resulteert in verpakkingen die minder duurzaam zijn. Daarnaast speelt de verpakking een cruciale rol als communicatiemiddel tussen het merk en de consument, wat de overstap naar duurzame oplossingen bemoeilijkt. “De burger heeft nood aan eenvoud,” aldus Ann Debeuf. “Er zijn bijvoorbeeld te veel logo’s en verwarrende instructies op een verpakking over hoe ze gerecycled moeten worden. We moeten het gemakkelijker maken en daarnaast ook inzetten op langdurig hergebruik.”
De burger heeft nood aan eenvoud.
In de paper benadrukt ze dat effectieve verduurzaming begint met de juiste vraag: Wanneer is een verpakking ecologisch duurzamer, en waarom zou je daarop inzetten? Door deze vraag te beantwoorden hoopt ze brands en designers te helpen bij het maken van weloverwogen keuzes. Daarnaast krijg de lezer in deze paper inzichten in zowel voordelen als uitdagingen aan de hand van concrete cases van bedrijven die (al dan niet) succesvol inzetten op het weglaten, hergebruiken of verminderen van verpakkingen.
Hoewel er al stappen zijn gezet, is er volgens Ann nog een lange weg te gaan. Er is een duidelijke noodzaak aan correcte informatie om de overstap naar duurzame verpakkingen te vergemakkelijken. Door in te spelen op circulaire designstrategieën en bewustwording, hoopt het project een bijdrage te leveren aan de reductie van de impact van verpakkingen op het milieu.
Wil je graag meer info over dit project? Lees dan hieronder onze paper of stuur een mailtje naar ann.debeuf@ap.be. Meer info over het project kan je terugvinden op onze projectpagina.