Probleemschets
De overgang van het secundair onderwijs naar het hoger onderwijs blijkt een kwetsbare periode te zijn voor veranderingen in eet- en beweeggedrag, hetgeen op termijn kan leiden tot overgewicht, obesitas en andere gezondheidsproblemen. In Vlaanderen zijn er weinig initiatieven ter promotie van gezond eet- en beweeggedrag specifiek gericht op studenten hoger onderwijs.
Projectdoel
Dit project heeft als doel knelpunten in het eet- en beweeggedrag van studenten en determinanten hiervan te identificeren en aan te pakken door middel van interventies ter bevordering van een gezonde levensstijl bij hogeschoolstudenten.
Theoretisch kader en Methodologie
De planning en fasering van voorliggend project is gebaseerd op het ‘Model van Planmatige Gezondheidsvoorlichting en Gedragsverandering’ (Brug et al., 2007). De interventies zullen ontwikkeld worden op basis van het ‘Refined Theoretical Domains Framework’ (Cane et al., 2012).
Het onderzoek zal volgende gefaseerde aanpak volgen:
- 2014-2015:
- Fase 1: Kwantitatief onderzoek ter identificatie van knelpunten in het eet- en beweeggedrag van studenten
- Fase 2: Literatuuronderzoek en kwalitatief onderzoek naar de determinanten van de gevonden knelpunten en voor de identificatie van potentiële interventiepunten
- 2015-2016
- Fase 3: Literatuuronderzoek en kwalitatief onderzoek voor de selectie en ontwikkeling van interventies
- Fase 4: Volledige uitwerking van interventies
- 2016-2018
- Fase 5: Stapsgewijze implementatie en evaluatie van interventies
- Fase 6: Simultane implementatie en evaluatie van het interventieprogramma