Skip to main content

AP-onderzoek toont impact van airbnb op hotelsector

airbnb

Kiezen voor een Airbnb als accommodatie is een blijver en geen hype. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van AP Hogeschool. Vooral het lokale aspect, de unieke authentieke accommodaties en het financiële aspect zijn de belangrijkste drijfveren om voor dit logiesplatform te kiezen. Hotelgasten daarentegen verkiezen liever een hotel omwille van het ‘gemak’.

Sinds een aantal jaar is er sprake van disruptie in de logiessector. Met het onderzoek brengt AP Hogeschool het logiesplatform Airbnb in kaart en dit in vergelijking met de hotelsector.

Wetenschappelijk onderzoek

Met het grootschalige internationale consumentenonderzoek is Christian Holthof, AP-onderzoeker, nagegaan waarom consumenten uit België en de vier buurlanden (Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland) specifiek kiezen voor een hotel of een Airbnb-accommodatie. Niet minder dan 1.500 respondenten werden online bevraagd over hun drijfveren en barrières voor de keuze van hun laatste verblijf gedurende de periode 2017-2018. Daarnaast werd ook door middel van interviews bij Airbnb-hosts, hoteliers en verantwoordelijken bij toeristische diensten in de provincie Antwerpen, onderzocht hoe Airbnb en de hotelsector zullen evolueren in de nabije toekomst.

Uit het AP-onderzoek blijkt dat bij de Airbnb-respondenten de vrouwen in de meerderheid zijn, terwijl bij de hotelrespondenten de mannen het grootste aandeel vormen met ruim 55% van de hotelrespondenten. De leeftijdsgroep tussen 25 en 60 jaar vormt de belangrijkste groep, bij zowel de Airbnb- als de hotelrespondenten, telkens met een aandeel van ruim 71%.

Airbnb of hotel? Drijfveren en barrières

Het onderzoek verleent mooie inzichten.

‘De Airbnb-gasten verkozen Airbnb omwille van ‘het lokale aspect en de accommodatie’, aldus AP-onderzoeker Christian Holthof.  ‘Vooral het ontmoeten van nieuwe mensen, interactie met de lokale bevolking, het verkrijgen van toeristische tips van de hosts, de grote ruimte, het toegang hebben tot huishoudelijke voorzieningen en het verkiezen van een huiselijk gevoel. Ook het feit dat Airbnb goedkoper is dan andere accommodatievormen wordt gesmaakt door de Airbnb-gasten’.

Reizigers die een hotel verkiezen doen dit vooral omwille van het aspect ‘gemak’. Christian Holthof verklaart: ‘Het hotel bevindt zich in de buurt van toeristische plaatsen, het hotel is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer, het is gemakkelijk om in- en uit te checken in een hotel, problemen worden snel opgelost, een hotel is proper, hygiënisch en gemakkelijk te reserveren. Kortom, de verwachtingen van een hotel zijn gekend.

Naast drijfveren zijn er ook barrières waarom de consument noch een Airbnb noch een hotel wil boeken. Bij het boeken van Airbnb speelt de factor ‘bezorgdheid’. De ‘perceptie van een hotel’ en de “mindere ervaringen met een hotel” zijn de belangrijkste factoren voor het niet boeken van deze logiesvorm.

Airbnb is een blijver

Op basis van interviews met hotelvertegenwoordigers, Airbnb-hosts en verantwoordelijken van toeristische diensten uit de provincie Antwerpen, heeft het onderzoek uitgewezen dat Airbnb een blijver is. Een belangrijke reden hiervoor is het financiële aspect. Airbnb-hosts kunnen geld verdienen door het verhuren van hun woning of een deel ervan. Airbnb-gebruikers kunnen goedkoper reizen en hebben de mogelijkheid bestemmingen te bezoeken die zonder Airbnb niet haalbaar waren. Volgens de geïnterviewden zal Airbnb een dominante logiespositie behouden op de markt. Meer nog, een verdere professionalisering van deze markt dringt zich op.

Of de trend ook standhoudt tijdens de huidige coronacrisis zal de toekomst moeten uitwijzen.

Boek

De resultaten van het onderzoek zijn gebundeld in het boek ‘Airbnb en de hotelsector: een LAT-relatie?’ Het naslagwerk biedt boeiende inzichten voor hotelhouders, Airbnb-hosts en iedereen met interesse in de toeristische sector. Het boek bevat eveneens een praktische handleiding over de werkwijze van Airbnb.

Christian Holthof, Airbnb en de hotelsector: een LAT-relatie? verscheen bij Gompel&Svacina Uitgevers en is rechtstreeks bij de uitgever of bij de (internet)boekhandel verkrijgbaar.

Meer info

Aarzel niet om Dhr. Christian Holthof te contacteren voor meer info over het onderzoek en haar resultaten.

Tel: 03 220 55 36
christian.holthof@ap.be

Christian Holthof is licentiaat Toegepaste Economische Wetenschappen, master in Toerisme en master of Business Administration (GGS). Hij doceert economische wetenschappen aan de opleiding Bachelor Hotelmanagement van de AP Hogeschool Antwerpen. Daarnaast is hij auteur van verschillende boeken over hotelmanagement.

Gerelateerde artikels