Skip to main content
Aardrijkskunde
Secundair Onderwijs

Aardrijkskunde

Terug naar Secundair Onderwijs

Leraar Aardrijkskunde, iets voor jou? 

  • Je stelt je wel eens vragen over hoe onze planeet ontstaan is en hoe het leven op aarde tot stand kwam.
  • Je hebt een gezonde interesse in onze samenleving en hoe die zich ontwikkelt, zowel lokaal als op wereldniveau. Denk aan economische structuren en politieke systemen.
  • Je heb zin om je tanden te zetten in natuurlijke verschijnselen (fysische geografie) en in culturele verschijnselen (sociale geografie). Deze combinatie maakt het onderwijsvak Aardrijkskunde nét uniek.
  • Jij wil wel meer weten over actuele thema’s als duurzaamheid, klimaatverstoring, migratie, energiewinning, voedselzekerheid … en nadenken over mogelijke antwoorden.
  • Technologie en digitale tools zijn je ook niet vreemd.
  • Elke les opnieuw ben ik verwonderd over de schoonheid van de aarde. Samen ontrafel je complexe vraagstukken, discussieer je over de actualiteit en leer je je plek als wereldburger kennen. Ik durf luidop te dromen en denken over hoe we onze wereld beter kunnen inrichten. 

    Samira El Bahri

Programma

De educatieve bachelor Secundair Onderwijs - Lichamelijke Aardrijkskunde telt 180 studiepunten verspreid over drie jaar. Elk academiejaar is opgedeeld in twee semesters.

Wil je meer informatie over de vakken in jouw studieprogramma? Klik dan op de paarse balken en ontdek alle bijbehorende details. Of download de printbare pdf-versie en ontvang het volledige programma per mail.

Courses Exchange Students 2025-26

  • 1. Secundair Onderwijs: 60 SP
    Courses ECTS
    Algemene didactiek I 3
    Academische ateliers I + II 3
    Thematische didactiek I 3
    Designlab I Word leraar 3
    • Aardrijkskunde
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Opmerking: Je moet ook volgende keuzeoptie nemen: Biologie of Economie of Geschiedenis of Nederlands of Engels of Wiskunde of Project Algemene Vakken of Mode of Islamitische godsdienst of Techniek.
      Courses ECTS
      AA vakinhoud I.1 Thema 1 De actieve aarde 3
      AA vakinhoud I.2 Thema 2 Duurzaam gebruik van energiebronnen, Thema 3 Bevolkingsvraagstukken 3
      AA vakinhoud I.3 Thema 4 Bodem onder je voeten, Thema 5 Landbouw als ruimtegebruiker 3
      AA vakinhoud II.1 Thema 6 Cartografie en GIS, Thema 7 Toerisme als economische sector 3
      AA vakinhoud II.2 Thema 8 Havens als economische poorten, Thema 9 Geomorfologie 3
      AA vakinhoud II.3 Thema 10 Verstedelijking in de wereld 3
      AA vakdidactiek II 3
      AA designlab II stage 1 3
      + 24 studiepunten van het andere gekozen onderwijsvak
  • 2. Secundair Onderwijs: 60 SP
    Courses ECTS
    Academische ateliers III + IV 3
    Designlab III + IV Muzee 6
    Groeiportfolio III+IV 3
    Kies je accent III+IV 3
    Thematische didactiek III 3
    Thematische didactiek IV 3
    • Aardrijkskunde
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Opmerking: Je moet ook volgende keuzeoptie nemen: Biologie of Economie of Geschiedenis of Nederlands of Engels of Wiskunde of Project Algemene Vakken of Mode of Islamitische godsdienst of Techniek.
      Courses ECTS
      AA vakinhoud IV.1 Thema 17, regio's onder de loep - thema 18, geopolitiek van milieuproblemen en thema 19, extra muros in grootstad 3
      AA vakdidactiek III 3
      AA Werkplekleren III + IV 6
      Aardrijkskunde vakinhoud III.1 Thema 11, geopolitieke wereldorganisaties (oneven jaren) 3
      Aardrijkskunde vakinhoud III.2 Thema 12, mondiale verschuivingen in economische processen - Thema 13, ontwikkelingsgeografie (oneven jaren) 3
      + 24 studiepunten van het andere gekozen onderwijsvak
    • Afstudeerprofiel III + IV
      Note: Je moet 1 opleidingsonderdeel kiezen.
      Courses ECTS
      Zorg III + IV 3
      Eventorganisatie III + IV 3
      STE(A)M III + IV 3
      CLIL III + IV 3
      Gezondheid III + IV 3
      Kennismaking met één extra onderwijsvak! III + IV 3
      Actief burgerschap in de diverse samenleving 3
      + 24 studiepunten van het andere gekozen onderwijsvak
  • 3. Secundair Onderwijs: 60 SP
    Courses ECTS
    Designlab V WELT 3
    Groeiportfolio V + VI 3
    Internationaal inleefproject 3
    Kies je designlab V + VI 6
    Kies je uitbreidingsstage V + VI 3
    Werkplekleren V + VI, voor de twee onderwijsvakken 21
    • Aardrijkskunde
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Opmerking: Je moet ook volgende keuzeoptie nemen: Biologie of Economie of Geschiedenis of Nederlands of Engels of Wiskunde of Project Algemene Vakken of Mode of Islamitische godsdienst of Techniek.
      Courses ECTS
      AA Vakdidactiek V 3
      AA Vakinhoud V.1 Thema 11 geopolitieke wereldorganisaties (oneven jaren) 3
      AA Vakinhoud V.2 Thema 12 mondiale verschuivingen in economische processen - thema 13 ontwikkelingsgeografie (oneven jaren) 3
      + 24 studiepunten van het andere gekozen onderwijsvak
    • Afstudeerprofiel V + VI
      Note: Je moet 1 opleidingsonderdeel kiezen.
      Courses ECTS
      Professionalisering minor 3
      CLIL V + VI 3
      Zorg V + VI 3
      Gezondheid V + VI 3
      Eventorganisatie V + VI 3
      Kennismaking met één extra onderwijsvak V + VI 3
      STE(A)M V + VI 3
      + 24 studiepunten van het andere gekozen onderwijsvak

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.
  • Je legt een korte indoor en outdoor instaptoets af.
  • Binnen de leerlijnen topografie, geografische informatiesystemen (GIS), actualiteit en terreintechnieken verken je een tiental thematische modules. Verwacht je aan zowel fysisch-geografische als socio-economische thema’s. Dit wordt de basis voor je vakinhoudelijke expertise.
  • Regelmatig stap je de deur uit bijvoorbeeld voor excursies en veldwerk.
  • In de lessen 'Vakdidactiek' ga je al aan de slag met de praktijk voor onderwijsgebieden aardrijkskunde en de ruimte. Je leert thematisch clusteren door in groep een aardrijkskundig lesthema uit te werken en functionele lesvoorbereidingen af te werken.
  • De leerlijnen topografie, GIS, actualiteit en terreintechnieken lopen door in complexere opdrachten en contexten. 
  • In de onderdelen 'Vakinhoud' in het tweede en derde jaar diep je thema’s uit die afwisselend worden lesgegeven in even en oneven jaren. Zo komen socio-geografische thema’s aan bod als de geopolitieke wereldorganisatie, economische verschuivingen en ontwikkelingsproblematieken in de wereld (oneven jaar). Of er staan fysisch-geografische thema’s op het programma rond aarde, atmosfeer en oceanen. Verwacht je ook aan een pakket kosmografie (even jaren).  
  • We sturen je geregeld erop uit voor veldwerk. Wat dacht je van een bezoek aan Londen of Parijs voor exploratie? 
  • Vakdidactiek: focus ligt nu op leselementen uniek voor het vak aardrijkskunde. Je bouwt expertise op in kaart- en atlasgebruik, integreert visuele hulpmiddelen en cijfermateriaal, stelt interactief lesmateriaal op, versterkt je terreintechniek … Je leert ook breed evalueren, systeemdenken en ervaringsgerichte werkvormen toepassen. 
  • Je bent nu zelfsturend expert in de leerlijnen topografie, GIS, actualiteit en terreintechnieken.
  • In de onderdelen 'Vakinhoud' in het tweede en derde jaar diep je thema’s uit die afwisselend worden lesgegeven in even en oneven jaren. Zo komen socio-geografische thema’s aan bod als de geopolitieke wereldorganisatie, economische verschuivingen en ontwikkelingsproblematieken in de wereld (oneven jaar). Of er staan fysisch-geografische thema’s op het programma rond aarde, atmosfeer en oceanen. Verwacht je ook aan een pakket kosmografie (even jaren).  
  • In de lessen 'Vakdidactiek' pas je leerinhouden aardrijkskunde toe in uitdagende projecten, zowel binnen het eigen onderwijsvak als in samenwerkingen met andere vakken. Hierbij komen terreintechnieken en excursies als complexe werkvorm aan bod.
All abroad!

Aardrijkskunde beleef je het beste 'on the field'. Daarom zit er heel wat veldwerk in ons programma. Je trekt ook naar het buitenland, bijvoorbeeld voor de expertenklas 'alfa-steden' of voor een internationaal inleefproject (INIP). Met je medestudenten kom je in een uitdagende stad terecht (zoals Londen of Parijs) en ga je er zelf op onderzoek. Je bestudeert niet enkel het landschap en de omgeving, maar duikt ook in de socio-geografische eigenaardigheden van de stad. Geschiedenis, cultuur, natuur, economie, landschap … komen allemaal samen in deze onvergetelijke, meerdaagse uitstap. 

Leraar aardrijkskunde
In het onderwijs

Je diploma tot leerkracht Aardrijkskunde garandeert een boeiende job en werkzekerheid, want er is een groot tekort aan leerkrachten aardrijkskunde. Je kan lesgeven in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en ook aan de slag als leraar STEM en Maatschappelijke Vorming (MAVO) (eerste graad) of Project Algemene Vakken-STEM (tweede en derde graad). Door het lerarentekort zijn er dus ook kansen in de derde graad, mits extra inzet en professionalisering. 

Je studeert af bij AP af met een brede kennis in zowel exacte als sociale wetenschappen. En dat maakt van jou een uniek profiel. Je gaat later in je lessen aan de slag met uiteenlopende onderwerpen en kan die ook integreren in boeiende projecten die je leerlingen aan het denken zetten. De actualiteit speelt een belangrijke rol in de leerstof die je aanreikt waardoor twee schooljaren nooit hetzelfde uitzien voor jou. 

 

 

Sta je liever met een been in de praktijk, of op zoek naar een loopbaan buiten het onderwijs? Dan kan je met je diploma ook aan de slag als educatief medewerker of deskundige bij musea, natuurkundige centra, sterrenwachten, meteorologische diensten, …   

Nog niet klaar met studeren?
  • Wist je dat je via een verkort programma van 45 studiepunten in één jaar nog een extra onderwijsbevoegdheid kan halen?
  • Het is extra interessant om je derde onderwijsvak al in je tweede jaar op te starten. In plaats van een accenttraject volg je dan een opleidingsonderdeel van 3 studiepunten. In je derde jaar kan je nog eens 12 studiepunten opnemen van je derde onderwijsbevoegdheid. Zo krijg je tijdens je opleiding voldoende tijd om je goed voor te bereiden. Na je diploma hoef je nog maar een half jaar extra te studeren om bevoegd te zijn voor drie onderwijsvakken.
  • We zien oud-studenten met zin in verdere verdieping ook doorstromen naar universitaire masteropleidingen Geografie, Geologie of Geschiedenis via een schakelprogramma.