Skip to main content
Secundair Onderwijs
Secundair Onderwijs

Leerkracht Secundair Onderwijs

Kies je voor leerkracht secundair onderwijs? Dan ga je voor een van de boeiendste beroepen in onze samenleving. Je studeert af als leerkracht met een lesbevoegdheid voor twee onderwijsvakken die je zelf kiest. En dankzij een van onze vijf afstudeerprofielen beschik je over een extra troef op de arbeidsmarkt. Alle onderwijsnetten, zowel het officieel als het vrij onderwijs, ontvangen je straks met open armen! 

Iets voor jou?

Zie je jezelf voor een klas staan en heb je het in je om jongeren enthousiast te maken met jouw kennis? Wil je jongeren helpen zich te ontplooien en het beste uit zichzelf te halen? Zin om boeiende lessen te ontwerpen? Kan je jezelf verplaatsen in de leefwereld van 12- tot 18-jarigen? Heb je ambitie om straks een brede rol op te nemen in een schoolorganisatie? Dan ben je een gedroomde leerkracht. 

Wat leer je?

  • Word een echte vakexpert in twee van de zeventien boeiende onderwijsvakken. Bij AP kies je ook uit heel wat unieke onderwijsvakken zoals mode, muziek, islamitische godsdienst of niet-confessionele zedenleer.
  • Stippel zelf een traject uit. Studeer af met een uniek lerarenprofiel, een extra troef op de arbeidsmarkt. Kies bijvoorbeeld voor de optie CLIL, waarbij je je vakken ook in een andere taal dan het Nederlands mag geven. Of je gaat voor het afstudeerprofiel gezondheidscoach en combineert dat met een onderwijsvak naar keuze.
  • In de expertklassen oefen je om op een inspirerende en gemotiveerde manier les te geven. Je krijgt heel wat skills onder de knie om je vakkennis met passie door te geven. Eerst oefen je nog voor medestudenten, later sta je ook echt voor een klas.
  • Meer dan de helft van de opleiding sta je in de praktijk. Vanaf het eerste jaar doe je al ervaring op in het onderdeel designlabs waarin je samen met medestudenten onderwijsproducten ontwikkelt voor onze partnerscholen.  
  • Verwacht je aan doorgedreven persoonlijke coaching van ervaren lectoren en begeleide zelfreflectie. Zo word je straks een straffe en ondernemende leraar.

Wie word je?

Je studeert af als spontane en warme leerkracht, een vakexpert die jongeren inspireert. Je kan met je diploma terecht in alle onderwijsnetten, met de zekerheid dat een toffe school je snel aan boord wil nemen. In jouw klas heerst er een positieve en stimulerende sfeer waarin betrokkenheid, diversiteit en samenwerking voorop staan. Je hebt inzicht in de cultuur en leefwereld van je leerlingen en weet perfect daarop in te spelen.

Dankzij je afstudeerprofiel heb je ook stevige competenties om ook andere rollen op te nemen dan het leraarschap. Ook over de schoolmuren liggen mogelijkheden voor jouw expertise en ervaring, eventueel in combinatie met een job als leerkracht.  

Al doende leer je

Leerkracht word je niet enkel door te leren, maar vooral door te doen. Maar ook door te reflecteren op wat je deed, en opnieuw te doen. Daarom ga je vanaf het prille begin meteen naar een echte school. Werkplekleren, noemen we dat. Zo maak je stap per stap kennis met het onderwijs. 

In oktober start je met een observatiestage zodat je tegen het einde van het academiejaar klaar bent om voor drie maanden mee te draaien in het team. Je bent in die tijd een volwaardig lid van het lerarenteam van je school. Zo proef je meteen of het onderwijs iets voor jou is.

Nog meer voordelen van het werkplekleren

  • De garantie op een leerrijk en kwaliteitsvol stagetraject.
  • Een intense wisselwerking tussen praktijk en theorie.
  • Ongelofelijk veel praktijkervaring binnen een jaar tijd.
  • Een zeer sterk cv op het einde van je opleiding.

Naast het werkplekleren, zijn er ook de designlabs. In dit onderdeel ga je uitdagingen aan van onze partnerscholen. Je werkt elk semester in een team met studenten uit andere vakdomeinen aan een project voor een secundaire school. MuZee is een tof voorbeeld daarvan. Het is een project aan zee waarbij je outdooractiviteiten organiseert voor 12 tot 14-jarigen.

muzee

Jij studeert af als een unieke leerkracht, want minstens de helft van je programma is afgestemd op jouw interesses.

  • Eerst maak je een keuze uit de zeventien onderwijsvakken. Je kiest twee onderwijsbevoegdheden die goed bij je aansluiten. Gaandeweg word je een expert in je vak. 
  • Vanaf het tweede jaar bepaal je zelf een afstudeerprofiel uit vijf keuzes: CLIL (lesgeven in een vreemde taal), gezondheidscoaching, leercoaching (of zorgleerkracht), STE(A)M of ondernemen/ event organisator. Daarnaast kan je je ook verdiepen in actief burgerschap of je start al tijdens je initiële opleiding aan een extra onderwijsvak. 

Na je afstuderen kan je terecht in alle onderwijsnetten, dus zowel het officieel of vrij gesubsidieerd (katholiek) onderwijs. 

Er is aandacht voor je talenten en leerproces. Aan de start van het traject meten we je persoonlijke leermotivatie, sterktes en werkpunten zodat je weet hoe je kan groeien doorheen de opleiding. De lat ligt hoog maar realistisch in de opleiding. Er is steeds een mooi evenwicht tussen uitdaging en begeleiding.

Maak tijdens de opleiding gebruik van ons uitgebreid netwerk van partnerscholen. Kom in contact met alle onderwijsnetten, zowel het officieel als het vrij gesubsidieerd (katholiek) onderwijs, via stages, zomerschoolactiviteiten en praktijkprojecten in de designlabs.

Wil je na je studies snel aan de slag? Ideaal, want deze opleiding leidt tot een knelpuntberoep. Dat wil zeggen dat de vraag naar leerkrachten groter is dan het aantal afgestudeerden. Met andere woorden, met dit diploma ben je 100% zeker van een job.

Bovendien heb je omwille van dit statuut de mogelijkheid om gratis te studeren als werkzoekende. De opleiding kan je volgen binnen het onderwijs kwalificerend traject met een VDAB-opleidingscontract (OKOT). Kijk op de website van de VDAB of jij hiervoor in aanmerking komt.  
 

Studeer je binnenkort voor leerkacht aan AP? Dan kom je terecht in een warme en open sfeer. Je lectoren, werkplekbegeleiders, stagementors en medestudenten staan dicht bij jou. Geen afstandelijke communicatie, maar een intensieve en ondersteunende samenwerking. Zij aan zij, daar gaan we voor. Samen laten we je groeien doorheen de opleiding. 

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de educatieve bacheloropleiding Secundair Onderwijs is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

Programma

Wil je meer informatie over de vakken in jouw studieprogramma? Klik dan op de paarse balken en ontdek alle bijbehorende details. Of download de printbare pdf-versie en ontvang het volledige programma per mail.

Courses Exchange Students 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Je kiest twee onderwijsvakken. Hierbij is het belangrijk dat de vakken uit verschillende groepen komen. Bijvoorbeeld: de combinatie Frans en wiskunde of de combinatie aardrijkskunde en techniek.

Enkel de onderwijsvakken lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie zijn een uitzondering. Deze twee vakken neem je verplicht samen op, een boeiende sport en bewegingscombinatie

 

De onderdelen vakinhoud nemen een groot deel van je programma in beslag. Doorheen je opleiding word je gaandeweg een vakexpert. Je legt hier het fundament van je vakkennis. Ook ontdek je hoe je als leerkracht een leven lang kan blijven leren, want kennis over een vak blijft niet stilstaan natuurlijk. In combinatie met de onderdelen vakdidactiek word je een straffe leerkracht die leerlingen kan inspireren en motiveren. 

In algemene didactiek, thematische didactiek en vakdidactiek leer je de kunst van het lesgeven. Je ontdekt hoe je als leerkracht kennis, vaardigheden en attitudes doorgeeft aan leerlingen. Je past de theorie meteen ook toe aan de hand van simulatieoefeningen, rollenspelen en opdrachten. Zo leer je van en met je medestudenten.

Je start met algemene didactiek, een overkoepelende inleiding in het leren onderwijzen. Je krijgt een stevige basis mee met de relevante theoretische inzichten. In het tweede semester vertaal je die inzichten concreet naar je twee gekozen onderwijsvakken in de onderdelen vakdidactiek. Je leert om je specifieke vakinhoud met passie door te geven aan je leerlingen. Thematische didactiek is een nieuw onderdeel waarin je aan de slag gaat met overkoepelende onderwerpen uit het lesgeven: digitale didactiek, de knepen van het vragen stellen, doelgericht feedback geven, evaluatievormen ...

Twee programmaonderdelen focussen volledig op praktijk: stages en de designlabs.

  • Stage: al in je eerste jaar sta je voor de klas voor observaties en co-teaching. Je ervaart hoe theorie en praktijk samenkomen en ontdekt al snel hoe een schoolorganisatie functioneert.
  • Unieke designlabs: laat het competitiebeest in je los tijdens de designlabs. In deze praktijkoefeningen werk je aan concrete uitdagingen voor echte scholen. Als team ga je de challenge aan en werk je een bruikbaar eindproduct uit voor het onderwijsveld. Bijvoorbeeld: lessenpakketten samenstellen, een projectweek aan zee (MuZee), extracurriculaire activiteiten opzetten ... 

In de academische ateliers komt alles aan bod wat met taal en communicatie in het onderwijs te maken heeft. Taal is dan ook het instrument van de leerkracht. Gelukkig gaan de ateliers breder dan spelling en taalgebruik alleen. Je zet ook in op communicatieskills zoals: spreken voor groepen, stemgebruik, leren argumenteren, vergaderen, communiceren met ouders ... Hierin zit altijd ook een aspect cultuur verweven. Zo verdiep je je in latere fases in topics als meertaligheid in de klas en communiceren met anderstalige leerlingen en ouders.

Na een instapmeting ken je je startprofiel voor de ateliers. Afhankelijk daarvan kijken we waar we je extra uitdaging kan gebruiken en op welke domeinen je nog kan inzetten.

Trek eropuit

Breng tijdens je opleiding enkele maanden in het buitenland door. Hiermee beleef je niet enkel een unieke ervaring, maar investeer je ook in je persoonlijke ontwikkeling als toekomstige leerkracht. Er zijn twee opties.

  • Loop drie maanden stage in een ontwikkelingsland: Marokko, Zuid-Afrika, Kenia, Peru, Oeganda, Indonesië, Senegal of Suriname.
  • Trek er vijf maanden op uit voor een Erasmusuitwisseling aan een van onze Europese partners. We hebben goede samenwerkingsverbanden met scholen in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Spanje, Kroatië, Nederland ...

In het tweede jaar werk je aan je internationale en interculturele competenties in het opleidingsonderdeel internationaal inleefproject. Je bereidt in kleine teams, samengesteld uit studenten Kleuteronderwijs, Lager en Secundair Onderwijs, een onderzoeksvraag uit het werkveld voor en voert die uit in scholen en lerarenopleidingen in bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk, Nederland, Estland, Duitsland of Senegal.

Lukt het voor jou niet om een volledige week naar het buitenland te trekken? Dan kan je een aangepast internationaal inleefproject@home volgen waarbij je dezelfde competenties leert. Aan jou de vrije keuze dus.

Je hoeft niet per se naar het buitenland te gaan om internationale ervaring op te doen. Dat kan ook bij ons, in hartje Antwerpen. 

  • In je tweede jaar neem je deel aan de international week die we organiseren met Hogeschool Zeeland. Je volgt allerlei workshops gegeven door buitenlandse gastdocenten over thema’s van de accenttrajecten binnen de opleidingen.
  • Voor het European Project Semester (EPS) kom je terecht in een divers team van studenten uit binnen- en buitenland uit verschillende disciplines. Jullie krijgen een uitdagend project, recht uit het werkveld. Je leert samenwerken met studenten met een andere achtergrond, zoals productontwikkelaars, ICT’ers, sociaal-cultureel werkers ... met vaak verbluffende projectresultaten tot gevolg.
  • Werk je graag samen met internationale studenten Sociaal Werk, Orthopedagogie en studenten uit de lerarenopleidingen? Wil je graag maatschappelijke vraagstukken en stedelijke samenlevingsproblemen aanpakken? Werk dan mee in een multidisciplinair team aan innovatieve, creatieve oplossingen en geef zo mee een antwoord op de vraagstukken van vandaag en morgen die elke grootstad ervaart. Community Engaged Learning is een programma van 30 studiepunten, volledig in het Engels. Dit programma biedt een ideale oplossing voor studenten die graag een internationale ervaring willen opdoen, zonder effectief naar het buitenland te gaan.
Gespreid programma

De lerarenopleiding vergt veel van je studie- en planvaardigheden. Twijfel je of de opleiding haalbaar is voor jou? Dan kan je de opleiding ook over vier jaar spreiden. Hierdoor verlaag je je studiebelasting. Valt de studiebelasting uiteindelijk toch beter mee dan eerst gedacht? Dan kan je nog steeds een bijkomende inschrijving voor semester twee aanvragen en op die manier toch afstuderen in één academiejaar. 

Daarnaast kan je contact opnemen met het Student Center om samen met hen je studieplanning of studiemethode te bespreken. Ze bieden je graag richtlijnen voor een (digitale) schoolomgeving, tips om te efficiënt te studeren, structureren, schematiseren, samenvatten, … 

Ben je al in het bezit van een van deze diploma's? 

  • Diploma Secundair Onderwijs en pedagogische bekwaamheid: dan kan je je onderwijsbevoegdheid voor twee afstudeeropties behalen in twee academiejaren. De behaalde onderwijsbevoegdheid geeft je recht op 60 studiepunten vrijstelling. Wil je de studiebelasting verlagen? Dan kan je uiteraard kiezen om er drie academiejaren de tijd voor te nemen.
     
  • Master- of bachelordiploma met een pedagogische achtergrond: dan ontvang je een vast vrijstellingspakket van 48 studiepunten. Voor de vakinhouden kan je nagaan of je op basis van behaalde credits bijkomend vrijstellingen kan aanvragen. Je kan in maximum 132 studiepunten een onderwijsbevoegdheid behalen in twee onderwijsvakken. 
     
  • Je kan er ook voor kiezen eerst je diploma te behalen van de verkorte educatieve bachelor Secundair Onderwijs waardoor je een onderwijsbevoegdheid zal behalen in functie van je basisdiploma, vervolgens kan je een extra onderwijsbevoegdheid behalen in 45 studiepunten.

Je bent (bijna) leerkracht, maar je wil je onderwijsbevoegdheid uitbreiden? Of je beschikt over een diploma van een specifieke lerarenopleiding in combinatie met hogere studies en het kriebelt om een extra onderwijsvak te geven? Dan is het verkort traject Secundair Onderwijs: extra onderwijsvak helemaal voor jou!

Meer weten? Onze trajectbegeleider beantwoordt graag al je vragen.

Meteen aan de slag

Je kan als leerkracht starten in het secundair onderwijs, en dat in alle onderwijsnetten. Zeker in een stedelijke omgeving is de kans groot dat je snel een toffe job vindt. Kies je voor de combinatie lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie, dan ben je ook in het basisonderwijs welkom.

Daarnaast heb je met je afstudeerprofiel stevige competenties om ook andere rollen op te nemen dan het leraarschap. In de ruime schoolorganisatie zal je een belangrijke schakel zijn, maar ook buiten de schoolmuren liggen mogelijkheden. 

Als je graag wil verder studeren, zijn er heel wat mogelijkheden. Het postgraduaat Niet-Confessionele Zedenleer bijvoorbeeld, of misschien wil je nog een extra onderwijsbevoegdheid behalen? In slechts een jaar tijd behaal je een extra diploma Kleuteronderwijs of Lager Onderwijs.

Via een vakspecifiek aanbod techniek kan je je technische kennis aanscherpen en onderwijzen. Ga aan de slag met STEM in het secundair onderwijs (in samenwerking met RVO-Society) en geef wetenschapsvakken in het secundair of lager onderwijs, of kleuteronderwijs op een speelse en leuke manier vanuit de leefwereld van kleuters. Dit is een samenwerking van AP Hogeschool en GO!

Voor wie geldt dit?

Als je eraan denkt om te kiezen voor de bachelor Kleuteronderwijs, Lager of Secundair Onderwijs, moet je de starttoets lerarenopleiding maken voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je meteen waar je staat met je basiskennis, wat je sterktes zijn en wat je minder beheerst zodat je hieraan kan werken.

Opgelet: heb je al een bachelor-, master- of licentiaatsdiploma? Dan ben je vrijgesteld van deelname aan de starttoets Nederlands. Ook wie wil inschrijven in een educatieve graduaatsopleiding is vrijgesteld van deelname. 

Nog meer info vind je hier

De starttoets peilt in eerste instantie naar competenties Nederlands omdat taal in alle lerarenopleidingen van groot belang is. Aankomende studenten Lager Onderwijs leggen ook een starttoets af voor de onderdelen Frans en wiskunde. 

Je legt dus een toets af voor deze onderdelen:

  • Educatieve bachelor Kleuteronderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Secundair Onderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Lager Onderwijs: Nederlands, Frans en wiskunde

De starttoets is verplicht. Met een bewijs van deelname aan de starttoets kan je je sowieso inschrijven voor een lerarenopleiding, of je nu geslaagd bent of niet. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) moet je dat bewijs van deelname voorleggen.

Haal je het streefcijfer niet, dan kan je je nog steeds inschrijven voor je lerarenopleiding. Je volgt dan wel voor of tijdens je opleiding een verplicht online remediëringstraject voor het onderdeel waarvoor je niet slaagde. De resultaten worden enkel gedeeld met de hogeschool waar je uiteindelijk inschrijft. We voorzien vanuit AP ook ondersteunend materiaal, of hulp op maat aan om jou hierbij te begeleiden. Zo werken samen met jou eventuele tekorten tijdig weg. 

  • Het onderdeel Nederlands leg je af tijdens een afnamemoment aan een hogeschool naar keuze.
  • De onderdelen Frans en wiskunde (enkel voor Lager Onderwijs) leg je thuis online af.
  • De starttoets is kosteloos en inschrijven voor een afnamemoment voor het onderdeel Nederlands kan tot 12 uur vóór het tijdslot via de website van de Vlaamse Hogescholenraad.

 

Naast de instaptoets voorzien we vanuit de opleiding een (niet-bindende) screening aan de start van je academiejaar. De beide zijn erop gericht om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Ze vormen een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar.

Meer info en proefversie van de starttoets

FAQ over deze opleiding

  • Is er voorkennis vereist om te kunnen starten?

    Als je wil starten in de lerarenopleiding moet je eerst een starttoets lerarenopleiding afleggen voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je meteen waar je staat met je basiskennis, wat je sterktes zijn en wat je minder beheerst zodat je hieraan kan werken. Bij je definitieve inschrijving bij AP (of een andere hogeschool) leg je een bewijs van deelname voor.

    Deze starttoets is:

    • Gratis. De toets gebeurt op een van de verschillende locaties doorheen Vlaanderen. De keuze is helemaal aan jou. De starttoets is kosteloos en inschrijven kan tot twee weken voor het afnamemoment. 
    • Verplicht door de overheid voor iedere student die wil starten in een lerarenopleiding (Kleuter-, Lager of Secundair Onderwijs) aan eender welke hogeschool in Vlaanderen en Brussel.
    • Bindend. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) leg je dat bewijs van deelname voor. Als je het streefcijfer op de toets niet haalt, en je wil inschrijven aan een hogeschool, moet je verplicht een remediëringstraject volgen. Deze remediëring bestaat minstens uit een online traject, dat je zowel voor de start van je opleiding kan volgen, als na de start tijdens het academiejaar.

    De starttoets is er om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Het is een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar.

  • Krijg ik veel praktijk?

    Onze lerarenopleiding is praktijkgericht. Uiteraard word je een leraar die uitblinkt in vakexpertise. Een grondige kennis van je onderwijsvakken is noodzakelijk om je leerlingen te kunnen inspireren. Maar leren vertrekt vanuit concrete, levensechte beroepssituaties. Theorie heeft altijd een rechtstreekse link naar de praktijk.  

    Je gaat ook vanaf het prille begin meteen naar een echte school. Werkplekleren, noemen we dat. Zo maak je stap per stap kennis met het onderwijs. In oktober start je met een observatiestage zodat je tegen het einde van het academiejaar klaar bent om voor drie maanden mee te draaien in het team. Je bent in die tijd een volwaardig lid van het lerarenteam van je school. Zo proef je meteen of het onderwijs iets voor jou is! 

  • Ben ik op mezelf aangewezen?

    • In onze opleiding staat contactonderwijs centraal. D.w.z. dat je regelmatig op de campus en in contact staat met de lectoren en je medestudenten.

    • Je zal regelmatig zelfstandig en op eigen tempo opdrachten voorbereiden, leerinhouden & vaardigheden inoefenen ... Dit kan zowel thuis als op de campus in een open leercentrum.  

    • Je kan in beide gevallen rekenen op heel wat persoonlijke begeleiding.

  • Kan ik deze opleiding met een job of gezin combineren?

    Dat kan.  

    • Omdat we in de opleiding werken met een gezonde mix van face-to-face werkvormen enerzijds en activiteiten die we van op afstand begeleiden anderzijds, kan je studeren op je eigen tempo. Hierdoor is de opleiding vlot(ter) combineerbaar met een job of gezin.

    • Je moet zelf goed evalueren wat voor jou haalbaar is. Naast de tijd die je op de campus en op je werkplekschool doorbrengt, is het wel belangrijk dat je ook nog voldoende ruimte hebt om opdrachten te maken, leerstof te verwerken, lessen/activiteiten voor je werkplekleren voor te bereiden …

  • Waar kan ik aan de slag met mijn diploma?

    Je mag in alle onderwijsnetten lesgeven: 

    • stedelijk onderwijs 

    • gemeenschapsonderwijs (GO!)  

    • provinciaal onderwijs

    • katholiek onderwijs