Alumnus Dries Mariën van de lerarenopleiding Lager Onderwijs bij AP, is de winnaar van de Klasseprijs 2021 voor onderwijsscripties. Hij deed onderzoek naar de begeleiding en ondersteuning van startende leerkrachten, en formuleerde zelf aanbevelingen hierrond om uitval van jonge leraren te vermijden. Ondertussen startte Dries als doctoraatsstudent bij de Universiteit Antwerpen en is hij betrokken bij een onderzoeksproject rond team teaching in samenwerking met AP.
Aanvangsbegeleiding voor startende leraren
Dries behaalde zijn bachelordiploma Lager Onderwijs en startte meteen erna een masteropleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Gent. Tijdens deze opleiding onderzocht hij voor zijn masterproef de begeleiding bij startende leraren. Zijn thesis ‘Aanvangsbegeleiding voor beginnende leraren als een recht en plicht: een mixed-method onderzoek.’, verdiende de 19de Klasse-scriptieprijs en bleek daarmee een sterke onderwijsscriptie te zijn.
Tijdens het onderzoek voor zijn thesis kwam Dries tot de vaststelling dat er enkele ernstige tekortkomingen zijn bij de begeleiding voor startende leraren. Het belang van dit type begeleiding is niet te onderschatten. De aanvangsbegeleiding en ondersteuning is onder meer zeer belangrijk om het huidige lerarentekort tegen te gaan, en verdient het dus om aangepakt te worden.
Uitval vermijden
We merken in Vlaanderen dat er een heel groot aantal leraren, die nog maar net gestart zijn, in de eerste jaren tijdens hun functie al hun ontslag aanbieden. Dit duidt op een vroegtijdige uitval. Maar door een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding te bieden aan startende leraren, zou deze uitval sterk minderen of zelfs worden tegengegaan.
Vanaf schooljaar 2019-2020 ontvangen scholen extra mogelijkheden om aanvangsbegeleiding te organiseren binnen het onderwijsnetwerk. Hoe die extra mogelijkheden en middelen worden ingezet, kan je in Dries’ scriptie ontdekken. Lees de scriptie van Dries hier.
ESTAFETT-project
Ondertussen startte Dries als doctoraatsstudent aan de Universiteit Antwerpen en werkt hij mee als onderzoeker binnen het ESTAFETT-project in samenwerking met AP Hogeschool. Lees meer over dit onderzoeksproject over team teaching via deze link.