Skip to main content

Werken in Hospitality: iets voor jou? Doe de check!

bachelor hotelmanagement ap hogeschool hospitality

Heb je zin in een job in de Hospitality sector? Dat begrijpen we. De wereld van de Hospitality is zo groot, verrassend, glamoureus en internationaal als je zelf wil. Eigenlijk is met een diploma Hotelmanagement alles mogelijk. Wij vroegen enkele oud-studenten welke eigenschappen volgens hen essentieel zijn als je Hotelmanagement wil studeren of in de Hospitality sector wil werken. Doe de check: heb jij alles in huis voor een job in Hospitality? 

Laurenz1.    Je moet zin hebben om veel talen te leren.

Laurenz (21) werkt als Event Operations Manager in het Pullman Berlin Schweizerhof in Berlijn en weet maar al te goed hoe belangrijk talen zijn.

“Het talenaanbod in de opleiding is groot en belangrijk. Voor sommige studenten zijn het niet de gemakkelijkste vakken, maar je talenkennis zal daarna een van je grootste troeven zijn.”

2.    Je moet flexibel zijn. 

JelleJelle (31) werkt als Manager of Outlets in het Four Seasons Hotel Megève en houdt van zijn internationaal leven.

“Heel wat jobs in de hospitality sector brengen je naar de andere kant van de wereld. En de kans is groot dat jij aan de slag zal zijn wanneer anderen vrijaf hebben. Dat vraagt wel wat flexibiliteit. Anderzijds krijg je er vaak een hele familie bovenop. Iedereen die in de sector werkt, zit in hetzelfde schuitje en heeft veel aan elkaar. Sterker nog: eens je in de sector terecht komt, wil je er vaak nooit meer weg.” 

 

Roel3.    Creativiteit is een must. 

Roel (28) werkt als Asset Manager voor Accor Invest en houdt van de verrassingen die zijn sector elke dag voor hem in petto heeft.

“Een job en een dag in de hospitality zijn nooit hetzelfde. Het is wat de sector zo zalig maakt om in te werken. Maar het vraagt ook wel wat flexibiliteit en creativiteit. Veel mensen onderschatten hoeveel kennis er nodig is om in de sector te werken. Ook wanneer je eerder voor een financiële of commerciële job kiest. Je weet nooit in welke taal de telefoon gaat of wat de dag brengt. In ruil zal de wereld van hospitality je nooit vervelen.”

4.    Je moet sociaalvaardig zijn. 

MelanieMelanie (29) werkt als Front Office Manager in het Four Seasons hotel in Megève en vindt klachten behandelen het leukste aan haar job.

“Waar je ook terecht komt na je studies: mensen zullen altijd centraal staan. Of het nu gaat om de gasten in het hotel of de bar of de medewerkers die je zal aansturen: graag en goed met mensen kunnen omgaan is een niet te missen eigenschap.”

 

5.    Je moet leergierig zijn. 

DieterDieter (28) werkt als Accountmanager voor Booking.com en leert nog elke dag bij. 

“Hoewel je na je opleiding Hotelmanagement van heel wat markten thuis zal zijn, moet je bereid zijn om ook on the job nog veel bij te leren. De hospitality sector is zo breed en er is zoveel te doen dat je een hele carrière kan blijven bijleren.”

Gerelateerde artikels