Wie Hotelmanagement studeert, komt daarna terecht in de wondere wereld van de Hospitality. Niet alleen is die wereld veel ruimer dan de hotelsector alleen, je maakt er ook dingen mee waar outsiders geen idee van hebben. “De grootste misvatting over de hospitality sector is dat die enkel uit de kamers, de lobby en het restaurant van een hotel zou bestaan. Er is natuurlijk zoveel meer. En vooral, geen enkele dag is hetzelfde.
AP-alumni Jelle (31 jaar en Manager of Outlets in het Four Seasons Hotel Megève), Melanie (29 jaar en Front Office Manager in het Four Seasons Hotel in Megève), Roel (28 jaar, Asset Manager voor Accor Invest) en Laurenz (21 jaar en Event Operations Manager in het Pullman Berlin Schweizerhof) nemen je mee in hun wondere wereld en delen hun zotste, grappigste en meest gênante ervaringen en weetjes.
Wist je dat …
1. … je in de hospitality sector razendsnel kan doorgroeien naar een topjob?
Roel: “Hoewel het heel eigen is aan de sector om ergens onderaan de ladder te beginnen, groei je daarna razendsnel door. In de hospitality sector is het heel belangrijk dat je heel goed weet hoe de sector werkt en wat je klanten én het personeel nodig hebben. Dat ontdek je natuurlijk het best door zo dicht mogelijk bij je collega’s en die klanten te staan - eerst en vooral in de heel operationele jobs of in de service. Maar het is ook heel eigen aan de sector dat je daarna heel snel opklimt. Zeker met alle kennis en vaardigheden die je meenam uit de opleiding Hotelmanagement. En daarbij zijn je zakelijke, mensen- en talenkennis je grootste troeven.”
2. … de vrouw van Keith Richards de rekeningen angstvallig nakijkt?
Jelle: “Toen ik in Parijs werkte, logeerden alle bandleden van de Rolling Stones in ons hotel. Op een bepaald moment moest ik een klacht behandelen van de vrouw van Keith Richards: op de bestelbon van haar kamer rekenden we volgens haar één flesje water te veel aan, een probleem dat onmiddellijk opgelost moest worden. De show van haar man de avond ervoor leverde bijna 3 miljoen euro op…”
3. … een Hotelmanagement opleiding bij AP je verder kan brengen dan een opleiding aan de duurste en meest gerenommeerde privéscholen in Zwitserland?
Jelle: “In de hospitality sector is een van de belangrijkste vaardigheden hoe je kan omgaan met klanten en hun klachten. Want zelfs in de meest glamoureuze hotels, restaurants of bedrijven gaat het af en toe al eens mis. En dan is het een waar talent wanneer je die klacht en boosheid kan omzetten in een positief verhaal. De echte uitblinkers zorgen er zelfs voor dat deze klagers later hun beste klanten worden. De manier waarop je als medewerker met klanten en hun klachten kan omgaan, bepaalt vaak zelfs hoe ver je op de ladder kan opklimmen. En wat is er onmisbaar wanneer je in een internationale wereld goed met je klanten wil kunnen communiceren? Juist, een goeie talenkennis. En het is net die kennis die studenten van AP Hogeschool onderscheidt van hun internationale collega’s en hen heel ver brengt. Vaak veel verder dan de beste studenten van de meest prestigieuze scholen.”
"De vrouw van Keith Richards klaagde dat er één flesje water te veel op de eindafrekening stond. En dat terwijl The Rolling Stones dagelijks miljoenen verdienen ..."
4. … je een job in hospitality zo avontuurlijk en internationaal kan maken als je zelf wil?
Roel: “De meesten denken bij een job in de hospitality sector meteen aan een baan in een hotel. Dat kan zeker, maar hoeft helemaal niet. Heel wat oud-studenten gingen aan de slag bij lokale restaurantketens, in woonzorgcentra, ziekenhuizen, bij grote toeristische bedrijven zoals een Booking.com of in de luchtvaartsector. En dat is net één van de vele troeven van een diploma in hospitality: alles kan. Je hebt altijd de keuze om het ultra-internationaal te maken of te kiezen voor een ambitieuze nine-to-five job en alles daartussen.”
5. … de kans bestaat dat je vrienden ooit in hetzelfde bed zullen slapen als de grootste wereldsterren?
Jelle: “In een hotel waar ik werkte, werd op een bepaald moment de duurste penthousekamer verhuurd aan iemand die incognito wilde blijven. Vlak na het verblijf van die mysterieuze gast kwamen enkele vrienden van me, aan een vriendenprijs, in het hotel overnachten. Wegens een misverstand kregen zij een gratis upgrade naar die bewuste glamoureuze penthouse. Achteraf bleek dat ze, net na haar vertrek, in hetzelfde bed als een wereldberoemde popster hadden geslapen.”
6. … dat je je dankzij je job in de hospitality nooit snel eenzaam zal voelen, ook niet aan de andere kant van de wereld?
Laurenz: “Je zou misschien denken dat een job in een internationale context, ver van huis, nogal eenzaam kan zijn. Maar niets is minder waar. Toegegeven, in het begin is het wat zoeken. Je beheerst de taal misschien nog niet helemaal goed en vrienden maak je niet op één dag. Maar collega’s binnen de hotelsector zijn vaak echt als familie voor elkaar. Je bouwt zo snel hechte vriendschappen op. Die starten binnen de vier muren van je hotel of bedrijf, maar breiden zich al heel snel uit naar de vrienden van vrienden van vrienden…”
Jelle: “Bovendien ervaar ik de vriendschappen met mijn vrienden van thuis ook als veel hechter sinds ik in het buitenland woon. Wanneer ik hen nu zie, is dat meteen voor enkele dagen, en dat is zoveel intenser en waardevoller dan hen regelmatig een paar uurtjes zien.”
"Een gast uit de luxesuite was razend, maar niemand snapte waarom. Dankzij mijn sterke talenkennis werd ik als stagiair opgeroepen om te vertalen. Toen ik het probleem uitlegde aan de manager en het personeel vielen alle monden open van verbazing en schaamte ..."
7. … je helemaal overdonderd bent wanneer je voor de eerste keer tussen een wereldbekend voetbalelftal staat, maar het daarna heel gewoon wordt?
Melanie: “Toen ik nog maar pas in de sector aan de slag was, organiseerde ik mee een groot feest in de luxueuze penthouse van een bekende voetballer. En toen het zover was, stond ik daar, tussen al die grote sterren en was ik de hele avond hun eerste aanspreekpunt. Dat was toen echt een super zot moment. Maar dat is het alleen die eerste keer. Nu ben ik het zo gewoon om voor verschillende glamoureuze gasten te zorgen én hun klachten te behandelen: het is mijn job.”
8. … de talenkennis die je bij AP opdoet je heel ver zal brengen?
Jelle: “Ik werd er tijdens mijn stage een keer bij geroepen omdat een een gast, die een topsuite voor 3000 euro per nacht geboekt had, al een half uur stond te roepen en tieren tegen het personeel en uiteindelijk ook de grote manager van het hotel. Hij was duidelijk heel boos, maar niemand verstond voldoende Duits om te begrijpen waar alle heisa eigenlijk om ging. Tot iemand zich herinnerde dat deze stagiair een goede talenkennis had. Ik werd opgeroepen om te vertalen. Toen ik aan mijn collega’s uitlegde dat deze man niet te spreken was omdat er een muis in zijn bad zat, vielen alle monden wijd open van verbazing en grootse schaamte. En sinds die dag weet ik maar al te goed hoe ver mijn talenkennis me al bracht en nog zal brengen."