Vorige week werd op onze campus de Sustainable Industry Week gehouden. Tijdens deze projectweek konden studenten uit verschillende opleidingen hands-on kennismaken met real-life uitdagingen uit het bedrijfsleven. Potentiële werkgevers kwamen langs voor een inspirerende keynote én zetten de studenten aan het werk om zelf ook duurzame oplossingen te bedenken.
Duurzaamheid is een hot topic. Toch wordt het belang en vooral de omvang nog vaak onderschat. De meeste mensen associëren duurzaamheid vooral met groene energie en recycleren. Maar het omvat zoveel meer. Ook studenten blijken zich niet altijd even bewust van de draagwijdte en urgentie van duurzaamheid. Daarom lanceerden verschillende opleidingen van het departement Industrie & Omgeving samen een speciale themaweek om hier extra op te focussen.
Lector Martine Voortmans (bachelor Chemie): “Studenten leren kritisch kijken naar de waarden en normen van ons huidig systeem. Daarbij gaan ze uit van een sterke visie op duurzaamheid die respect heeft voor de ecologische draagkracht van onze planeet én de sociale minimumrechten.”
Eerst theorie
De Sustainable Industry Week werd afgetrapt met twee gastsprekers die het concept duurzaamheid behapbaar hielpen maken.
Mark Bollen (oprichter van WaterMark) nam de studenten in zijn keynote mee in duurzaamheidsuitdagingen zoals klimaatverandering, toegang tot water en biodiversiteitsverlies.
Jan Remeysen (CEO van BASF) vertelde op zijn beurt meer over de oplossingen en ambities van de wereldwijde multinational. Zo doet BASF (bio)technologisch onderzoek naar batterijtechnologie die elektrische auto’s sneller doet opladen, isolatiemateriaal dat huizen energiezuiniger kan maken, gewassen die een hogere opbrengst opleveren …
Dan praktijk
Na de keynotes was het tijd om alle informatie en inspiratie in de praktijk om te zetten. De studenten werden in projectgroepen onderverdeeld en kregen elk een probleemcase van een echt bedrijf voorgeschoteld.
Zo vroeg BASF: Hoe kunnen we bij de productie van stoom fossiele grondstoffen inperken en zo onze CO2 uitstoot verminderen? Waterstof zou een alternatief kunnen zijn, maar er is heel veel elektrische energie nodig om dit te op groene wijze produceren. Het projectteam kwam op het idee om elektrische energie in de woestijn op te wekken met behulp van spiegels en zonlicht. Vervolgens kan deze met onderzeese kabels getransporteerd worden en kan er groene waterstof geproduceerd worden.
Ook INEOS Styrolution daagde de studenten uit. Zij zochten vanuit hun CO2 neutrale toekomstdoelstellingen naar een alternatief voor hun reststromen. De studenten bedachten een manier waarmee men de grondstoffen die nodig zijn voor de bereiding van polystyreen zou kunnen recupereren. De reststroom die hierbij ontstaat zou afgebroken kunnen worden door het gebruik van cyanobacteriën. Via statiegeld op bijvoorbeeld yoghurtpotjes kan men door depolymerisatie de bouwstenen van polystyreen herwinnen.
De juiste kennis, skills en mindset
Elke projectgroep bestond ook uit studenten van verschillende opleidingen. Zo leren studenten hoe ze een probleemstelling vanuit hun eigen perspectief kunnen benaderen en toch samen tot een oplossing kunnen komen. Net zoals in het echte werkleven!
Lector Martine Voortmans (bachelor Chemie): “Werkgevers worden geconfronteerd met diverse duurzaamheidsuitdagingen en zijn dus op zoek naar mensen met de juiste kennis, skills én mindset. Zo is multidisciplinair samenwerken een must in de opleiding én je latere job. Of bijvoorbeeld ‘systeemdenken’. Dat betekent dat je uit je comfortzone kan treden en een probleem vanuit een brede context kan bekijken om een oplossing te vinden. Allemaal zaken die je bij AP leert en waarmee je straks een ferme voorsprong hebt als je gaat werken.”