Het inclusief muziekatelier Muzass vzw, opgericht door AP-alumni, ontving op 9 mei de Koningin Mathilde Prijs 2019. De jongerenjury koos Muzass uit 19 finalisten, allemaal projecten door en voor jongeren waar de verbindende en versterkende kracht van muziek vorm krijgt. De bezielster van het project is Annelies Smits, studente banaba Autismespectrumstoornissen en alumnus lerarenopleiding muzikale opvoeding.
Waarvoor staat Muzass?
“Muzass is een inclusief muziekatelier waar kinderen, jongeren en jongvolwassenen met en zonder beperking samen muziek (leren) maken. Door samen te musiceren leren jongeren dat anders zijn eigenlijk heel gewoon is. De letters van Muzass staan voor: muziek, universeel, zelfontplooiing, alternatief, spelenderwijs en samen.”
Hoe is het project Muzass tot stand gekomen?
“In 2008 ben ik gestart met lesgeven in het muziekatelier in Schiplaken. Daar merkte ik dat er nood is aan een andere manier van werken voor kinderen en jongeren met een beperking. Zowel de arbeidsmarkt als de vrijetijdsbesteding zijn onvoldoende aangepast aan deze doelgroep. Binnen het muziekatelier en via de Vlaamse Vereniging Autisme kwam ik gelijkgestemden tegen, allen op één of andere manier betrokken bij autisme en inclusie. Samen richtten we in 2017 de vzw Muzass op. De vereniging schoot als een paddenstoel uit de grond. Ik had 12 leerlingen nodig om uit de kosten te komen, maar startte meteen met 17 leerlingen waarvan de helft met een beperking en de andere helft zonder beperking. Een mooie mix voor een inclusieve organisatie. Intussen telt ons muziekatelier in Kontich al 30 leerlingen.”
Daarnaast hebben jullie ook een nieuwe afdeling in Schiplaken?
“Dat klopt. Het bestuur van het muziekatelier in Schiplaken gaf aan dat zij op zoek waren naar iemand om het overnemen. Indien er niemand het muziekatelier kon overnemen, zou het atelier sluiten. Samen met de leden van Muzass trok ik mij het lot van de leerlingen en het muziekatelier enorm aan, daarom besloten we om JMA Schiplaken onder de vleugels van Muzass vzw verder te laten bestaan. Hierdoor kwamen er nog eens een honderdtal leerlingen bij en ook wat financiële ademruimte.”
Hoe gaan jullie in het muziekatelier te werk?
“Kinderen kunnen vanaf 4 jaar groep deelnemen aan muzieklessen en muzikale activiteiten zowel individueel als in groep. Per groep is er een muziekleerkracht en een monitor. Op deze manier kunnen we extra aandacht geven aan individuele leerlingen indien nodig. Muzass wordt volledig gedragen door vrijwilligers en studenten. Zo kunnen we voor de muzieklessen rekenen op conservatoriumstudenten en bevlogen amateurmuzikanten. Onze assistenten en monitoren zijn studenten uit een zorg- of lerarenopleiding of ervaringsdeskundigen. We hebben voornamelijk expertise op het vlak van leer- en ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD en autisme, maar we staan open voor iedereen met interesse in muziek. Zo hebben we bijvoorbeeld ook een leerling met een visuele beperking, met syndroom van Down en met Syndroom van Rett. Bij beperkingen waar we minder kennis over hebben, gaan we samen met de jongere of ouders op zoek naar mogelijkheden.”
Hoe is Muzass vzw in aanraking gekomen met het Koningin Mathildefonds?
“Ik kende het fonds voordien eerlijk gezegd niet, maar heb hierdoor wel veel respect gekregen voor Koningin Mathilde. Het fonds is opgericht voor de trouw van Mathilde en Filip, zij wilden namelijk geen giften ontvangen en vroegen daarom aan hun gasten om hun gift aan het fonds te doneren. Het fonds ondersteunt projecten voor én door jongeren, met aandacht voor de meest kwetsbaren. Dit jaar lanceerde ze voor de derde en laatste keer de oproep voor het thema ‘music connects’, gericht op projecten waarbij muziek kinderen en jongeren samenbrengt.”
“Muzass voldeed aan alle criteria voor ondersteuning van het fonds, zo hebben we bijvoorbeeld inclusie in alle fasen en alle niveaus van de organisatie. Jongeren met of zonder kwetsbaarheid kunnen niet enkel les volgen maar ook tot op bestuursniveau verantwoordelijkheden opnemen en daarin ondersteund worden. Daarom besloot ik onze kans te wagen en een dossier in te dienen bij het fonds. Uit de 151 deelnemers werden 19 finalisten geselecteerd, waaronder Muzass vzw, waarmee we 9000 euro aan steun ontvingen. Vanaf dan begon ik te geloven dat we kans maakten om de hoofdprijs van 10.000 euro te winnen. Op donderdag 9 mei werden we met een kleine (en uiteraard inclusieve) delegatie van Muzass in het Koninklijk paleis verwacht, waar Koningin Mathilde ons de prijs overhandigde. Onze jongeren hadden de overwinning duidelijk niet verwacht, zij vroegen dan ook enkele keren of we echt gewonnen hadden.”
Wat gaan jullie doen met het prijzengeld?
“We zouden graag een opleidings- en begeleidingsdienst uitbouwen voor onze vrijwilligers. We hebben al een vrijwilligerscoach maar we zouden ook graag gratis vormingsdagen en workshops aanbieden aan onze vrijwilligers. Daarnaast zullen we ook nieuwe muziekinstrumenten en materialen aankopen.”
Muzass is steeds op zoek naar gemotiveerde vrijwilligers! Zin om muziekles te geven of om te assisteren bij de lessen? Stuur dan zeker een mailtje info@muzass.be. Er is een vergoeding binnen het statuut van vrijwilligers voorzien.